Forslag til kompromissløsning for E16

Statens vegvesen Akershus er godt fornøyd med forslaget til kompromissløsning for ny trasé fra Wøyen til Bjørum som nå er levert ordføreren i Bærum kommune.

Det har vært en del uenighet mellom de involverte parter om utformingen av traséen på denne strekningen, som er forholdsvis ulykkesbelastet og derfor er høyt prioritert når det gjelder ombygging. Fylkesmann Hans J. Røsjorde har forsøkt å imøtekomme både Statens vegvesens traséforslag og miljølinje-forslaget. Målet er at arbeidet med ny trasé skal kunne starte så raskt som mulig. For å oppnå dette er det viktig å ikke foreslå for store avvik fra den korridoren som det allerede er igangsatt regulering for slik at man unngår en ny og langvarig konsekvensutredning. Fylkesmannen har etter kontakt med bl.a. Bærum kommune og Statens vegvesen Akershus utarbeidet et revidert forslag til løsning som det knyttes stor optimisme til. Hovedelementene i det nye forslaget: * Området Økrikrysset: Krysset trekkes nordøstover i retning Skui Vels forslag. Brennetunnelen forlenges vestover mot Økrikrysset. Reguleringsplanen må endres noe når linjeføringen mot Wøyen må justeres i forhold til ny plassering av Økrikrysset. * Av-/påkjøringsramper Isiveien: Isikrysset blir liggende, som Statens vegvesen Akershus har foreslått, i dagen, men fremtidig trafikk til og fra Isi-anlegget bør gå på ny E16 og ikke på dagens veisystem. Ramper i dagen innebærer antageligvis utfordringer med støyskjerming mot boligene sør for krysset. * Parsellen Økrikrysset - av og påkjøringsrampe Isiveien: Berghofftunnelen dras nærmere Økrikrysset.