Hvitevarer for 6,4 milliarder

Aldri før har vi kjøpt så mye hvitevarer som i fjor. Salget av integrerte produkter økte mest, med hele 38 prosent.

Nordmenn handlet hvitevarer for 6,45 milliarder kroner i 2004, en økning på 11 prosent fra året før, viser tall fra Elektro- og elektronikkbransjen. Hvitevarene skal nå være en naturlig del av møblementet i hjemmet. Utseende og design er viktigere enn noensinne, sier markedssjef Line Eggen i Electrolux. Electrolux er landets største leverandør av større hvitevarer og opplever at flere ønsker skreddersydde løsninger tilpasset interiøret, spesielt på kjøkkenet. Men også salget av vaskemaskiner og tørketromler øker. Hver gang vi flytter, kjøper vi nytt. Vi ser også at det blir flere husholdninger med bare ett menneske. Også når vi pusser opp byttes ofte hvitevarene ut, selv om de er fullt brukbare, sier administrerende direktør Stein Erik Jensen i Elektro- og elektronikkbransjen. Mye å spare Svært varierende strømpriser i det siste har nok også ført til at mange har fått opp øynene for at det er mye å spare på å skifte til lavenergi-produkter, sier Eggen. Ti år gamle vaskemaskiner, frysere, kjøleskap og oppvaskmaskiner kan bruke dobbelt så mye strøm som de beste i markedet i dag. Det kan bety flere tusen kroner i innsparing på strømregningen hvert år for en større familie med mye elektrisk utstyr. Når folk bytter til nye kvalitetsprodukter som ligger litt høyere i pris, frå de både god design og ofte gode miljøvalg på kjøpet, sier Eggen. Kombiskap Av enkeltprodukter er kombikjøleskapene den største vinneren i fjor, med en salgsøkning på hele 59 prosent. Kjøleskapene med isdispenser og to dører til kjøle- og fryserom er blitt en hit også i Norge. Disse skapene har også falt i pris det siste året. Frysebokser som ikke trenger avriming kommer også for fullt i Norge. Produkter som gjør livet litt enklere for oss er i vinden. Kjøleskap med jevn og kontrollert lav temperatur fører også til langt mindre svinn av ferskmat, sier produktsjef Lena Wånemark i Electrolux. Innen små hvitevarer var salgsøkningen mer beskjeden i fjor.