OPS-prosjekt ferdig før tiden

Tidspunktet er spikret: I månedsskiftet juni-juli - to måneder tidligere enn planlagt - blir nye E39 mellom Klett og Bårdshaug åpnet.

Anleggsarbeidet har rett og slett gått glattere enn ventet. - Store uforutsette vanskeligheter har ikke dukket opp underveis, sier adm. direktør Ketil Sand i Orkdalsvegen AS til Adresseavisen. Det er dette selskapet som så å si har hatt regien på E39-utbyggingen, mens Skanska Norge har vært hovedentreprenør. E39 Klett-Bårdshaug vil gå over i historien som det første store veianlegget i Norge som ble gjennomført som OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid). Dette innebærer at Statens vegvesen inngår en 25 års avtale om bygging, finansiering og drift med en privat aktør. Det fremtidige vedlikeholdet av nye E39 er det også Skanska som skal ta seg av. At det var mye kvikkleire i grunnen langs E39-traseen, visste fagfolkene før byggingen tok til. Ketil Sand mener kvikkleire-problematikken er håndtert på en veldig bra måte. Tunnelbyggingen har også gått etter planen, selv om kvaliteten på fjellet har vist seg å være varierende. Bygger om bru Samlet kontraktsverdi for hele den 22 km lange nyveien lyder på 1,45 milliarder kroner. Ti km ligger i tunnel, og den lengste - Storsandtunnellen - er på 3,7 km. Fire større og flere mindre bruer inngår i prosjektet.