God konkurranse i anleggsmarkedet

MEF gjennomfører hver måned en analyse av markedssituasjonen i anleggsbransjen. Konkurransen i markedet er god. Antall anbud med anbudsfrist i løpet av første kvartal var på samme nivå som 2011, men samlet pris for anbudene var betydelig lavere.

Så langt i år har det vært anbudsfrist for 118 kontrakter i regi av Statens vegvesen, med en samlet verdi på 4,8 mrd kr. Tilsvarende tall for første kvartal 2011 var 122 kontrakter til 6,3 mrd kr. Reduksjonen i totalverdi er betydelig, og indikerer at kontraktene har vært mindre enn hva som var tilfellet i fjor. Basert på laveste anbud har det i 2012 kun vært fire investeringsprosjekt med en verdi over 100 mill kr, mot seks i første kvartal 2011, melder MEF.

Det er god konkurranse om kontraktene. Det har i snitt vært 4,1 tilbydere per kontrakt i løpet av årets tre første måneder. Konkurransegraden for første kvartal 2012 er noe svakere enn første kvartal 2011, men ligger over årsgjennomsnittet for 2011, som var 3,6 tilbydere.

- Det var en formidabel aktivitetsøkning i anleggsbransjen fra 2010 til 2011. Antall utlyste anbud og totalverdien av disse økte med henholdsvis 30 og 140 prosent. Trolig som en følge av dette så vi også at konkurransen ble svakere i siste halvdel av 2011. Våre tall viser at konkurransesituasjonen har bedret seg og ligger nå over nivået for 2011 samlet, sier administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen.

- Det er særlig interessant å se konkurransesituasjonen i lys av etatsforslaget til Nasjonal Transportplan 2014-2023, som ble lagt fram i slutten av februar. Det ble her foreslått tiltak innenfor økonomiske rammer som spenner fra 20 prosent mindre til 45 prosent over dagens bevilgningsnivå. Tallene viser at bransjen har håndtert veksten i oppdragsmengde uten at konkurransen har blitt svekket. Sett i sammenheng med kommende Nasjonal Transportplan så gir dette støtte til vårt syn om at bransjen kan håndtere en økning på 45 prosent over dagens bevilgningsnivå, men dette forutsetter forutsigbarhet og god periodisering av kontraktene, sier Johannesen.

Når det gjelder driftskontraktene for veg så har det så langt i år i snitt vært i overkant av fire tilbydere per kontrakt. Dette er noe over gjennomsnittet for 2011 samlet. Konkurransen er sterkest i Region øst.

- MEF følger utviklingen i markedet for driftskontrakter med stor interesse. Vi ser at Statens vegvesen enkelte steder har gått over til mer byggherrestyrte kontrakter. Det er positivt at kontraktene blir bedre tilpasset bransjestrukturen i de enkelte driftsområdene, og at det gjøres grep for å redusere entreprenørenes risiko i forbindelse med disse kontraktene, avslutter Johannesen.

Les mer her