Utlyser anleggsjobb i havgapet

Kystverket har lyst ut anbudskonkurranse for utbedring av Træna havn i Nordland. Det blir ett av de største maritime kystprosjektene som legges ut på anbudskonkurranse i år og blir et heftig oppdrag for en entreprenør som tåler sjøsprøyt i ansiktet.

Træna er et særegent sted med sine karakteristiske fjellformasjoner 33 nautiske mil til havs. Træna kommune er Norges eldste fiskevær og har ca 500 innbyggere og er spesiell geografisk med sin plassering på kanten av storhavet. Ikke overraskende er fiske og fiskeindustri hovednæringsvei i Træna.

Utdypning av havnen

- Prosjektet består i hovedsak av utdyping av havnen slik at det blir mulighet for å ta inn større frysebåter til fiskeindustrianlegget på Træna. Vi skal også fjerne et skjær som nå ligger midt i havnen for å bedre manøvreringsarealet ved dårlig vær. Masser vil bli brukt til utvidelse av næringsareal i havna i forbindelse med bygging av landfast molo som skjerming av havna mot nordvest. Videre vil det bygges skuldermolo mot øst utenfor selve havneområdet for å skjerme dette, opplyser prosjektleder ved Senter for utbygging i Kystverket, Eivind Edvardsen.

Det er i dag en utfordring for sildefiletanlegget på Træna at store frysebåter må ligge på vent ved dårlig vær, siden anlegget har liten kapasitet på eget fryselager og er avhenging av jevnlige anløp spesielt i høysesongen. I de senere år har det vært en trend at både fiske- og fraktefartøyene er blitt større. Dette har medført at dybdeforhold og manøvreringsområdene i Træna havn ikke lenger er tilfredsstillende. Fra 2014 vil Nordland fylkeskommune skifte ut dagens ferge til en med betydelig større kapasitet. Tiltaket er derfor nødvendig for å sikre fortsatt bosetning på Træna.

- Vi dimensjonerer for båter som er opp til 130 meter lange og åtte meter dyptgående, opplyser Edvardsen. Gjennom prosjektet legger også Kystverket til rette for at det i framtiden kan bygges mer kai. I dag har Træna havn 90 meter betongkai. Edvardsen ser for seg at den kan utvides med minst 120 meter kai som følge av tiltaket.

Utbedringen av havnen utlyses som en samlet kontrakt og Kystverket har nå lyst ut anbudskonkurranse med tilbudsfrist 6. juni. Anleggsperioden forventes å strekke seg fra august i år til våren 2014.

Den mest omfattende jobben blir selve utdypingen av et område med inntil 200 meter bredde og fjerning av et skjær. Dybden i området varier i dag fra fem til sju meter.

- Det innebærer fjerning av 150 000 m3 fjell og 50 000 m3 løsmasser. Massene skal til dels brukes til å bygge to avskjermingsmoloer. Resten legges ut i et deponi hvor det planlegges oppbygging av et framtidig industriområde som kommunen skal disponere, sier Edvardsen.

Dekksteinutfordring

Kystverket er usikre på hvordan de skal løse utfordring med dekkstein til moloene.

- Fjellet i Træna er ganske oppsprukket etter istiden. Vi legger opp til at det blir mulig å ta stein fra et lokalt steinbrudd. Alternativt kan entreprenøren hente stein fra andre steder hvis det viser seg vanskelig å få tilstrekkelig blokkstørrelse eller det gir rimeligste løsning. Det blir en del av konkurransen, og jeg vil anta at den entreprenøren som er dyktigst på undervannsprengning og å ta ut større blokker, vil vinne konkurransen, sier han.