Bonanza for trevareindustrien

Det er ikke bare byggevareindustrien som kan melde om all time high etter første kvartal. Nå melder også ”lillebror” Norsk trevare om markedsaktivitet som minner om byggebonanza.

– Vi gleder oss over god vekst i vår bransje. Vi må tilbake til gullåret 2007 for å finne like mange solgte vinduer og høyere omsetning av ytterdører, opplyser markedsansvarlig Kari S. Wilsgård i bransjeorganisasjonen Norsk trevare hvor medlemmene produserer vinduer, dører, trapper, kjøkken og innredning.

– Mange av våre medlemmer melder også at det nå går mer av eksklusive varer enn tidligere. Mens en rimelig trapp kan ha en salgspris på 25.000 kroner, viser nordmenn at de har god råd. De vet hva de vil ha, og det er ikke uvanlig at de nå kan velge en trapp til 150.000 kroner, fremholder Wilsgård.

Når gjelder kjøkken, kan også Norsk trevare melde om all time high.

– Folk pusser tydeligvis opp som aldri før. Vi vet det selges interiørmagasiner over en lav sko. Dessuten vet vi at folk er interessert i mat. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at vi har den største veksten innen kjøkken. Med en omsetning på nær 390 millioner kroner i første kvartal, ligger vi godt over de gode årene før finanskrisen, sier Wilsgård som opplyser at bransjeorganisasjonens medlemmer opplevde sitt beste år i 2008 med en omsetning på 373 millioner for samme kvartal.