Norconsult kartlegger forurensing

På oppdrag fra Statens forurensningstilsyn (SFT) har Norconsult gjennomført en nasjonal kartlegging av forurensning fra bygging av skip og offshoreinstallasjoner.

Nybygging, reparasjon og vedlikehold av båter ved skipsverft og slipper har ført til utslipp av forurensninger på et stort antall steder langs norskekysten. Spesielt vil aktivitetene spyling, sandblåsing og maling av skip og offshoreinstallasjoner føre til utslipp av ulike miljøgifter. Fase 1 av prosjektet omfattet en innledende gjennomgang og sortering av virksomheter som har bedrevet eller som bedriver reparasjon og bygging av skip og offshoreinstallasjoner. Formålet med arbeidet i fase 1 var å fremskaffe en oversikt over virksomheter som skulle tas med i de videre vurderinger. I fase 1 valgte en å starte med et størst mulig utvalg av virksomheter ved å bruke de offentlige databasene hos Statistisk sentralbyrå (SSB) og Brønnøysundregistrene. Deretter er de virksomheter som er vurdert som lite aktuelle å forfølge videre blitt utsortert. Antallet startet med over 5000 og endte opp i underkant av 500. Fase 2 av prosjektet besto av innhenting av opplysninger om de aktuelle skipsverftene valgt ut i fase 1. Det ble i første omgang utarbeidet et spørreskjema som ble sendt ut til alle virksomhetene som skulle følges opp videre. Fylkesmannen ga innspill til arbeidet for å sikre best mulig samordning med arbeidet med fylkesvise tiltaksplaner for forurensede sedimenter. I tillegg ble en god del av virksomhetene ringt opp, og der det var vanskelig å finne frem til virksomhetene, ble det foretatt en ringerunde til aktuelle kommuner, havnevesen o.l. I vurdering av opplysningene ble blant annet driftstid, antall ansatte, driftsperiode og type aktivitet (rengjøring/spyling, maling/lakkering, bunnstoff, tjærebehandling) vurdert spesielt, da de gir et bilde av skipsverftsvirksomhetens omfang og forurensningspotensial. Basert på tilgjengelig informasjon, og inkludert den usikkerhet som medfølger, ble skipsverftsvirksomhetene inndelt i følgende kategorier: Prioritet 1: Høyt potensial for forurensning Prioritet 2: Middels potensial for forurensning Prioriteres ikke: Lavt/ingen potensial for forurensning Det understrekes at oversikten over steder som bør følges opp med nærmere undersøkelser er utarbeidet på bakgrunn av indikasjoner, og bygger ikke på fysiske prøver.