Venter oppkjøpsrush i 2005

Nordiske selskaper som har tjent godt den siste tiden, kommer til å bruke pengene sine på oppkjøp, fusjoner og større utbytter, mener ekspertene.

I Norge trekkes Storebrand fram som ett av de heteste oppkjøpsobjektene, skriver Aftenposten. Avisen baserer seg på en undersøkelse utført av analysebyrået Morningstar, som særlig venter mange fusjoner innen finans, telekommunikasjon og i helsesektoren. Det er åpenbart at kontantbeholdningene i nordiske selskaper er historisk høye, og noe må de bruke pengene på. Aksjonærene vil enten ha kontantene i form av utbytte, eller høy avkastning på oppkjøp av andre selskaper. Jeg mener vi helt klart står overfor en periode med omfattende oppkjøp, sier analysesjef Morten Sundstø i Alfred Berg. I likhet med flere andre eksperter Aftenposten har snakket med, trekker Sundstø fram Storebrand som en av de heteste kandidat for oppkjøp, ved siden av telekom-selskapene Catch og Nextgentel og programvareprodusenten Fast. Informasjonsdirektør Egil Thompson i Storebrand sier til avisen at selskapet er vant med oppkjøpsspekulasjoner, og at det ikke lar seg distrahere av dem.