Verdens dypeste tunnel bygges på Sunnmøre

Ved Eiksund på Sunnmøre pågår byggingen av verdens hittil dypeste veitunnel 287 meter under havet.

Oslofjord-forbindelsen har til sammenligning sitt laveste punkt 134 meter under sjøens overflate. Eiksundtunnelen blir også blant de aller lengste undersjøiske tunnelene i Norge med sine 7765 meter. Bare Bømlafjordtunnelen er lengre (7931 meter). En storkommune? Det er nå to år siden det første spadetaket ble tatt på Eiksundsambandet, som foruten den undersjøiske tunnelen omfatter en større bru, flere landtunneler og veianlegg med en samlet lengde på 14.880 meter. Anlegget skal være ferdig til åpning høsten 2007, og prislappen blir 813 millioner 2002-kroner. Anlegget har vært et hett diskusjonstema i Møre og Romsdal, fordi det stikker av med en stor andel av de statlige veimidlene i fylket gjennom flere år. Et ankepunkt har det også vært at bare mellom 700 og 1000 biler kommer til å passere gjennom tunnelen hvert døgn. Knytter kommuner Eiksundsambandet skal knytte tre øykommuner på Sunnmøre, Ulstein, Herøy og Hareid til fastlandet mot Ørsta og Volda. Sambandet vil gjøre de fem kommunene til ett stort arbeidsmarked, og en skal ikke se bort fra at de en eller annen gang blir til en storkommune med nær 40.000 innbyggere. Det vanskeligste hinderet blir neppe å bygge tunneler og bruer, men å bli enig om hvor kommunesentret skal ligge. Langt igjen Den undersjøiske tunnelen er foreløpig kommet 1370 meter inn i fjellet og 71 meter under havets overflate. Arbeidet ligger 60 meter etter framdriftsplanen på grunn av mer dårlig fjell enn beregnet. Prosjektleder for prestisjeanlegget er Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen. Han regner med at forsinkelsen kan hentes inn igjen ved at tunnelarbeidet kan starte tidligere enn beregnet fra andre siden. Pladsen sier til NTB at det allerede er under planlegging tunneler som blir enda dypere enn Eiksund-tunnelen. Men ved åpningen i 2007 vil Eiksund-tunnelen uansett være dypest, sier han. Som så mange andre bru- og tunnelsamband i denne delen av landet blir et ferjesamband overflødig når anlegget står ferdig. Det gjelder ferja mellom Eiksund og Rjånes. Sikkerhet Langt inne i tunnelen har 18 år gamle Bård Inge Nyvoll sin arbeidsplass. Han er lærling, men føler seg trygg i fjelldypet. Han klargjør nye sprengladninger sammen med anleggsbas Magnar Aurdal fra Mesta. 18-åringen har vært med på byggingen av Eiksundtunnelen fra starten, og håper han får hele læretiden på to år inne i tunnelen. Han er ferdig med anleggslinjen i Førde, og har lært seg at sikkerhetsregler er viktig å følge i denne typen arbeid. Når Eiksundbrua er ferdig til bruk i mai i år, kan arbeidet med tunneldrivingen starte også fra den andre siden. Da vil arbeidet skyte fart, og gjennomslag er beregnet til juletider i 2006. Eiksundbrua skal overleveres under Eiksundkonferansen i slutten av mai, der blant andre samferdselsminister Torild Skogsholm (V) blir til stede.