Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Verdens dypeste tunnel bygges på Sunnmøre

Publisert: 28.02.2005 08:15. Sist endret: 27.11.2013 20:55.

Ved Eiksund på Sunnmøre pågår byggingen av verdens hittil dypeste veitunnel 287 meter under havet.
  • Innlegg: Sirkulærøkonomi er ingen garanti for bærekraft

  • Optimera med ny e-handelsløsning for proff-markedet

  • Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Nettleder

Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur

Les også:

  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Innlegg: Sirkulærøkonomi er ingen garanti for bærekraft
  • Optimera med ny e-handelsløsning for proff-markedet
  • Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold
  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Smitteutbrudd på byggeplass i Lillestrøm
  • Stort ras sperrer fylkesvei ved Alta
  • Kvinne fløyet til sykehus etter arbeidsulykke i Kviteseid
  • Ingen nye gater skal oppkalles etter menn i Bergen
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Ved dette NCC-prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune

Flere kontrakter

  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Oslofjord-forbindelsen har til sammenligning sitt laveste punkt 134 meter under sjøens overflate. Eiksundtunnelen blir også blant de aller lengste undersjøiske tunnelene i Norge med sine 7765 meter. Bare Bømlafjordtunnelen er lengre (7931 meter). En storkommune? Det er nå to år siden det første spadetaket ble tatt på Eiksundsambandet, som foruten den undersjøiske tunnelen omfatter en større bru, flere landtunneler og veianlegg med en samlet lengde på 14.880 meter. Anlegget skal være ferdig til åpning høsten 2007, og prislappen blir 813 millioner 2002-kroner. Anlegget har vært et hett diskusjonstema i Møre og Romsdal, fordi det stikker av med en stor andel av de statlige veimidlene i fylket gjennom flere år. Et ankepunkt har det også vært at bare mellom 700 og 1000 biler kommer til å passere gjennom tunnelen hvert døgn. Knytter kommuner Eiksundsambandet skal knytte tre øykommuner på Sunnmøre, Ulstein, Herøy og Hareid til fastlandet mot Ørsta og Volda. Sambandet vil gjøre de fem kommunene til ett stort arbeidsmarked, og en skal ikke se bort fra at de en eller annen gang blir til en storkommune med nær 40.000 innbyggere. Det vanskeligste hinderet blir neppe å bygge tunneler og bruer, men å bli enig om hvor kommunesentret skal ligge. Langt igjen Den undersjøiske tunnelen er foreløpig kommet 1370 meter inn i fjellet og 71 meter under havets overflate. Arbeidet ligger 60 meter etter framdriftsplanen på grunn av mer dårlig fjell enn beregnet. Prosjektleder for prestisjeanlegget er Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen. Han regner med at forsinkelsen kan hentes inn igjen ved at tunnelarbeidet kan starte tidligere enn beregnet fra andre siden. Pladsen sier til NTB at det allerede er under planlegging tunneler som blir enda dypere enn Eiksund-tunnelen. Men ved åpningen i 2007 vil Eiksund-tunnelen uansett være dypest, sier han. Som så mange andre bru- og tunnelsamband i denne delen av landet blir et ferjesamband overflødig når anlegget står ferdig. Det gjelder ferja mellom Eiksund og Rjånes. Sikkerhet Langt inne i tunnelen har 18 år gamle Bård Inge Nyvoll sin arbeidsplass. Han er lærling, men føler seg trygg i fjelldypet. Han klargjør nye sprengladninger sammen med anleggsbas Magnar Aurdal fra Mesta. 18-åringen har vært med på byggingen av Eiksundtunnelen fra starten, og håper han får hele læretiden på to år inne i tunnelen. Han er ferdig med anleggslinjen i Førde, og har lært seg at sikkerhetsregler er viktig å følge i denne typen arbeid. Når Eiksundbrua er ferdig til bruk i mai i år, kan arbeidet med tunneldrivingen starte også fra den andre siden. Da vil arbeidet skyte fart, og gjennomslag er beregnet til juletider i 2006. Eiksundbrua skal overleveres under Eiksundkonferansen i slutten av mai, der blant andre samferdselsminister Torild Skogsholm (V) blir til stede.

Nøkkelord:

Import
 

Ved dette NCC-
prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester

 

Skanska har ansatt leder for inkludering og mangfold

Smitteutbrudd på byggeplass i Lillestrøm

 

Startet med litt verktøy og en sliten servicebil
- nå omsetter de to kompisene for 200 millioner

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen