Beste første kvartal for VW Nyttekjøretøy

VW Nyttekjøretøy fortsetter fremgangen og overgikk fjorårets salg med 7,9 prosent i første kvartal.

Volkswagen Nyttekjøretøy leverte 130.700 kjøretøy på verdensbasis i årets første tre måneder, opp fra 121 200 i fjor.

I første kvartal av 2012 er det T5 som har vært den største volummodellen med et salg på 39.800 enheter på verdensbasis. Det er en økning på seks prosent fra i fjor. Med 36.200 biler fortsetter det høye salget av Caddy som i fjor da salgstallet for modellserien nådde 37.200.

Salget av Crafter økte med 40,2 prosent til 11.500 kjøretøy, mens Amarok også var en suksess med en økning i salget på 36 prosent til 18.900 enheter globalt.

Volkswagen Nyttekjøretøy økte salget av sitt komplette modellprogram med 7,5 prosent i Vest-Europa til 70.200 enheter fra januar til og med mars måned. Merket største enkeltmarked er Tyskland med 28.900 leverte biler sammenlignet med 25.900 året før. Det er en økning på 11,5 prosent.

I Øst-Europa økte salget med 39,2 prosent til 10.100 kjøretøy. Sør Amerika er stadig den regionen utenfor Europa med høyest salg med 33.400 solgte kjøretøy. Andre regioner utenfor Europa oppnådde tosifret vekst sammenlignet med første kvartal i fjor, særlig på grunn av økning i salget av Amarok. I Asia og Stillehavsregionen økte salget med 65 prosent og i Afrika med 44,8 prosent.

Rekordkvartal også i Norge
Med en markedsandel på 33 prosent i første kvartal, oppnådde Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge ny rekord. Resultatene er gode over hele landet, og Oslo er et av eksemplene på områder med solid utvikling.

Volkswagen Caddy er på toppen av pallen, og Transporter er nummer 2.

- Vi har hatt en utrolig start i første kvartal 2012. Alle våre modeller gjør det bra. Caddy har i sitt segment en andel på hele 42 prosent, og er kun 50 biler bak Norges mest solgte bil Volkswagen Golf. Transporter er også størst i sitt segment med 34 prosent, sier Harald Frigstad.

- Nye Amarok har allerede stor suksess og kniver om å bli størst i sin klasse. Crafter står også for et imponerende løft og har økt sin segmentandel til 14 prosent fra 10 prosent i samme periode i fjor.

Sterkt fra sør til nord
I Oslo er markedsandelen for første kvartal på hele 44 prosent, en sterk utvikling fra 37 prosent i 2011. Asker og Bærum med 44 prosent og Hamar med hele 48 prosent er andre områder med veldig bra salgstall.

- Det er i det hele tatt god spredning på de sterke markedstallene, fra sør til nord. I sør har Volkswagen Nyttekjøretøy en markedsandel på 42 prosent i Stavanger, 44 prosent i Kristiansand og 49 prosent i Arendal. Og i Nord-Norge er andelen for eksempel hele 44 prosent i Tromsø, heter det i en melding fra MøllerGruppen.