Belønner storbyområdene

Samferdselsdepartementet i dag har fordelt 115 millioner kroner som for i år er bevilget til Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

- Det er svært gledelig at vi i det siste året har opplevd en til dels betydelig vekst i kollektivtransporten i storbyområdene. Samferdselsdepartementet vil gi en økonomisk belønning til storbyområder som får til en økning i kollektivtransporten og samtidig greier å begrense veksten i bruken av personbil. Årets bevilgning er om lag 50 prosent høyere enn bevilgningen for 2004, og beløpet er fordelt slik: - Oslo kommune: 40 millioner kroner - Bergen kommune: 25 millioner kroner - Trondheim kommune:10 millioner kroner - Vest-Agder fylkeskommune (Kristiansandsområdet): 15 millioner kroner - Rogaland fylkeskommune (Nord-Jæren): 25 millioner kroner - Midlene fra belønningsordningen kommer i tillegg til midlene som fylkeskommuner og kommuner i år vil bruke til å støtte driften av kollektivtransporten i storbyområdene. Belønningsordningen skal anspore til ekstra innsats og være en premie for storbyområdene som satser på kollektivtransport framfor personbiltrafikk. Slik kan vi få bedre framkommelighet, helse og miljø i storbyene. En styrking av kollektivtrafikken fører også til mindre behov for arealkrevende vegutbygging i storbyområdene, og letter dermed presset på verdifulle bolig- og friluftsområder, sier samferdselsminister Torild Skogholm. Ved fordeling av midlene har Samferdselsdepartementet lagt vekt på at byområdene har satt i verk eller planlegger tiltak som begrenser biltrafikken, og at midlene ikke kommer som erstatning for midler fra lokale myndigheter. Samferdselsdepartementet har også sett på om bykommunene kan dokumentere at de har oppnådd resultater gjennom økt antall kollektivreiser, og at midlene skal brukes til å styrke kollektivtilbudets konkurransekraft. Belønningsordningen ble opprettet i 2004, og det ble fordelt 75 millioner kroner mellom byområdene Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Midlene har i hovedsak blitt brukt til takstreduksjoner og framkommelighetstiltak for kollektivtrafikken.