Økt bruk av IKT i høyere utdanning

På oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet har Norgesuniversitetet utført en utredning om den digitale tilstand i høyere utdanning en utredning med fokus på forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng i høyere utdanning.

Utredningen viser at IKT har blitt tatt i bruk i betydelig økt grad i undervisning i høyere utdanning de siste årene. Dette ser særlig ut til å henge sammen med at de aller fleste læresteder har anskaffet en såkalt læringsplattform (learning management system LMS). I hovedsak brukes disse til enkel formidling av informasjon, administrasjon av innleveringer og formidling av enkle digitale læringsressurser. Noe mer avansert bruk forekommer også, og i enkelte tilfeller har det ført til betydelig omlegging av undervisningen. Denne utviklingen tilsvarer den en har sett ellers i Europa de siste årene. Utredningen viser også at det har vært tatt betydelige organisatoriske grep når det gjelder arbeidet med kompetanseutvikling i pedagogisk bruk av IKT. Videre ser forhold knyttet til infrastruktur ikke ut til å representere betydelige hinder for anvendelse av IKT i undervisningssammenheng. Et annet funn er at de mange digitale læringsressursene som har vært utviklet de siste årene i svært liten grad gjenbrukes utenfor fagtilbudet eller lærestedet de er produsert for. I et videre evalueringsarbeid (som det er lagt opp til), er det anbefalt at en spesielt ser på betydningen av innføringene avlæringsplattformer, og at en ser på effekter både for undervisningen direkte og mer generelt for utvikling av undervisningskulturer og implementering av IKT i undervisningssammenheng i høyere utdanning.