Garanterer at Statoil ikke driver med prissamarbeid

Statoil garanterer at selskapet ikke er involvert i prissamarbeid i Norge eller i andre land, ifølge informasjonssjef Morten Henriksrud i Statoil.

Den svenske Marknadsdomstolen har ilagt Statoil en bot på 50 millioner kroner for kartellvirksomhet. Vi er uenig i dommen, men tar den til etterretning, sier Henriksrud. Han sier Statoil er glad for å kunne legge den snart seks år gamle saken bak seg. Vi registrerer at domstolen bare imøtekommer konkurransetilsynet i begrenset grad. Men vi er skuffet over at størrelsen på boten har økt siden siste behandling, som var i tingretten. Vi regner dette som en sak for vårt svenske datterselskap, men det er naturligvis utheldig for konsernet at det settes spørsmålstegn ved prissamarbeid i et av Statoils datterselskap. Tiltak iverksatt Henriksrud sier han kan garantere at Statoil-selskaper ikke er involvert i prissamarbeid i Norge eller i andre land: Vi ønsker ryddige og klare forhold. Derfor har vi iverksatt tiltak etter at saken kom opp i 1999, blant annet i form av systematisk opplæring av medarbeidere. Informasjonsdirektør Ulf Svahn i Statoils detaljhandel i Sverige tror ikke millionboten selskapet er ilagt vil skade Statoils renommé: Det er en seks år gammel sak. Markedet vet at det er en seks år gammel hendelse og at det ikke skjer noe lignende nå. Vi tror belastningen med saken derfor er tatt for lengst, sier informasjonsdirektør Ulf Svahn i Statoils detaljhandel i Sverige til NTB. Han sier Marknadsdomstolen bare i begrenset grad har imøtekommet Konkurransetilsynet (Konkurrensverket) når det gjelder påstandene om at de aktuelle selskapene hadde en avtale om samordning, «våpenhvile» og rabattordninger. Ikke lidd skade I motsetning til tingretten kom Marknadsdomstolen fram til at Konkurransetilsynet ikke på noe punkt har vist at selskapene er kommet overens om felles opptreden, sier Svahn. Han sier Statoil også er tilfreds med at dommen slår fast at forbrukerne ikke har lidd skade. Konkurransetilsynet har tidligere hevdet at forbrukerne har lidd skade. Konkurransetilsynet forsøkte å påstå det i tingretten uten å få medhold, men har ikke engang forsøkt å påstå det i Marknadsdomstolen. Det er bra at det nå slås fast, sier Svahn. Han beklager at det oppsto en situasjon der informasjon ble utvekslet mellom selskaper. Det er helt i strid med våre regler og policy. Vi har truffet tiltak for å hindre at det gjentar seg. Vi skolerer alle ansatte i konkurranselovgivning og tydeliggjør hvordan man skal opptre.