Helhetlig ansvar for Peab i jernbanekontrakt

Denne uken signerte Jernbaneverket og Peab kontrakt for arbeidene på Heggedal og Spikkestad stasjon. Kontrakten har en verdi på ca. 124 millioner kroner eks. mva.

Kontrakten omfatter alle fag som grunnarbeider, jernbanetekniske fag, konstruksjoner og landskapsarbeider.

Jernbaneverket valgte å inngå én hovedentreprise for begge stasjonene for å øke entreprisens størrelse og vekke mer interesse i leverandørmarkedet.

- I tillegg ønsker vi at entreprenøren skal ta et større helhetlig ansvar for oppgaven ved at Peab også får ansvaret for alle jernbanetekniske arbeider som spor, kontaktledninger og tele, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket.

Dette er i samsvar med Jernbaneverkets kontraktstrategi.

- Vi ønsker å utvikle markedet slik at entreprenører tar et større helhetlig ansvar for oppgavene. Da kan Jernbaneverket konsentrere seg om rollen som byggherre og følge opp kvaliteten. Kontrakten med Peab er et skritt i denne retningen, sier Nikolaisen.

Langsiktig satsing på jernbane
Peab har i de siste fem årene satset på å bygge opp et prosjektteam som blant annet spesialiserer seg på renovering og nybygg av jernbane. - Det har vært veldig moro for oss å vinne denne kontrakten. Det viser at vår langsiktige satsing på denne type jobber fungerer, sier distriktssjef Ivar Roland i Peab. I de siste årene har avdelingen bygget om Vestfossen, Grua og Harestua stasjon, og byttet ut seks jernbanebroer i Oslo og Tønsberg. I mars vant de også kontrakten for ny holdeplass på Furumo.

– Kontrakten for Heggedal og Spikkestad er den største for avdelingen så langt, forteller Roland.

Bedre sikkerhet og tilgjengelighet
Plattformene på både Heggedal og Spikkestad stasjon er for korte for togene som stopper for av- og påstigning på stasjonene. For å bedre sikkerheten og tilgjengeligheten for de reisende skal det bygges nye, lengre og høyere plattformer på stasjonene.

– På Heggedal skal vi også bygge en gang- og sykkelbro for de reisende. Denne skal både erstatte dagens planovergang til plattform til spor 2 og være en forbindelse mellom boligene på vestsiden av stasjonen og Heggedal sentrum, forteller prosjektleder Robert Sikström i Jernbaneverket. Broen er lyst ut som en egen entreprise.

Buss for tog på Spikkestadbanen
Hovedparten av arbeidene skal foregå mens Spikkestadbanen er stengt for all togtrafikk fra 25. mai til 12. august.

– Vi konsentrerer arbeidene til 10 uker i sommer når det er færre reisende. På denne måten blir arbeidene til mindre ulempe enn om vi jobber stykkevis over en lengre periode, sier prosjektlederen.