Buss og trikk står i kø gjennom Sagene og Grünerløkka. Bydelspolitikerne på Sagene har nå vedtatt - enstemmig - at eneste vei ut av trafikkaoset er å legge kollektivtrafikken under bakken.
- Her er kollektivtrafikken allerede sprengt, og bussene står i kø. Likevel er det vanskelig å få plass på busser og trikker i rushtiden. I Oslo-trafikken er forsinkelser normen, ikke unntaket. Forsinkelsene påfører både innbyggere og næringsliv betydelige kostnader i form av tap av tid. Forsinkelsene i hovedstadregionens kollektivtrafikk forårsaker et årlig tidstap for passasjerene tilsvarende 3 milliarder kroner, viser en undersøkelse fra 2010, forteller bydelspolitiker Kjell Omdal Erichsen (H) til Aftenposten.
I Ruters strategidokument anbefales det en videre utredning av ny tunnel som kan gå fra Majorstuen via Bislett, Stortinget, Grünerløkka og Tøyen til Bryn.
Langt frem
En ny sentrumstunnel for T-banen er anslått å koste ca. ti milliarder kroner. Dette er kanskje det viktigste enkelttiltaket i strategidokumentet, ifølge Ruter. Fra vedtaket er fattet, kan tunnelen stå klar etter 10 til 14 år.
Les mer på Aftenposten.no her: