Nei til for stor statlig produksjonsavdeling

Den nye produksjonsavdelingen til Statens vegvesen organisert som statsaksjeselskap skal være etablert fra 1. januar 2003. Åpningsballansen til selskapet må være i samsvar med faktisk markedsverdi, det vil si inklusive produksjonsmidler og eiendommer som er nødvendig for produksjonen. Selskapet bør ikke være større enn det som er forsvarlig i forhold til markedet.

Dette mener Byggenæringens Landsforening (BNL) og Anleggsutvalget til Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA). Synspunktene ble lagt frem i form av kommentarer og utspill på andre dag av Byggedagene. Ved å omorganisere produksjonsavdelingen til statens vegvesen til et statlig aksjeselskap, etableres det i realiteten en ny statlig entreprenørbedrift i anleggs-, asfalt-, drifts- og vedlikeholdsmarkedet. Bransjen mener at de rammevilkår vegvesenets nye produksjonsavdeling får, vil legge sterke føringer på de private bedriftenes mulighet til å konkurrere i det samme markedet. Produksjonsavdelingen til Vegvesenet har i dag en omsetning som er seks ganger så stor som hver enkelt av de tre største anleggsentreprenørene i Norge. Organisasjonene til de private bedriftene forutsetter at denne markedsdominansen reduseres betraktelig. Det nye statlige produksjonsselskapets størrelse skal være avhengig av hvor konkurransedyktig selskapet vil vise seg å være under fri konkurranse. De private bedriftene mener det er viktig at alle utbyggingsprosjekter som settes i gang etter første januar neste år, må være konkurranseutsatt. Man forutsetter også at det nye statlige aksjeselskapet ikke får med seg kontrakter (medgift) som skaper skjevheter i markedet og gjør konkurranseutsettingen illusorisk i flere år fremover. Den private bransjen vil spesielt advare mot faren for kryssubsidiering internt i det statlige produksjonsselskapet i forhold til eventuelle overgangsordninger i drift- og vedlikeholdsmarkedet. Man påpeker også at det er viktig at den nye statlige aktøren ikke får med seg langsiktige drift- og vedlikeholdskontrakter som en del av åpningsballansen. For å sikre at rollen som byggherre og utbygger ikke blandes, er det avgjørende at den statlige entreprenørbedriften ikke legges under Samferdselsdepartementet, men under Nærings- og Handelsdepartementet.