Reguleringsarbeid på Lysaker-Sandvika

Arbeidet med å lage reguleringsplan for parsellen Lysaker-Sandvika er nå i full gang.

Jernbaneverket tar sikte på anleggsstart vinteren 2006/7 for den 6,7 km lange strekningen, som hovedsaklig bygges i tunnel. Oppstart av reguleringsplan er varslet ved annonser i avisene samt brev til alle som blir direkte berørt eller er nære naboer til utbyggingen. I løpet av våren vil Jernbaneverket være til stede på møter i alle aktuelle velforeninger og informere om planene, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Vestover fra Lysaker stasjon legges de nye hurtigtogsporene (Askerbanen) i midten, omtrent på samme sted som dagens trasé, mens lokalsporene (dagens Drammenbane) flyttes ut til sidene. De nye sporene dukker så ned i en ca. 150 meter lang betongkulvert som fortsetter rett fram, mens lokalsporene grener av mot Stabekk som i dag. I forlengelsen av betongkulverten går det nye dobbeltsporet over i en 5,5 km lang fjelltunnel, som munner ut ved Engervannet øst for Sandvika. Her kommer hurtigtogsporene ut i dagen på hver side av lokaltogsporene. På strekningen langs Engervannet fram til Sandvika stasjon utvides fjellskjæringen slik at alle fire spor legges parallelt, med de nye sporene på hver side av lokaltogsporene. Tverrslag Tverrslag er atkomsttunneler til selve hovedtunnelen som bygges for å få flere angrepspunkter og korte ned anleggstiden. Dette gjør også fremdriften mindre sårbar dersom tunneldriften støter på strekninger med dårlige fjellforhold. Etter at sporene er satt i drift er tverrslagene nødvendige for å sikre gode rømningsmuligheter hvis et tog inne i tunnelen må evakueres. Jernbaneverket har vurdert en rekke mulige alternativer for tverrslag på strekningen. Viktige faktorer har vært konsekvenser for natur og nærmiljø, fjellforhold, avstand til hovedtunnelen, atkomst for anleggstrafikken, osv. Basert på disse vurderingene ønsker Jernbaneverket å gå videre med planlegging av tverrslag på de følgende tre stedene: * På Skallum ved Gamle Ringeriksvei. * Ved Kirkeveien, hvor det er to mulige alternativer enten med atkomst fra Kokkerudlia eller øst for Øverlandselva. * Der tunnelen munner ut ved Engervannet er det vanskelige atkomstforhold. Jernbaneverket ønsker derfor å etablere et kort tverrslag ved tennisbanene. Denne løsningen vil være mest effektiv for anleggsdriften og skånsom for naturmiljøet ved Engervannet. Dessuten vil tunnelen bli drevet fra Lysaker (Marstranderveien). I anleggstiden blir det midlertidige riggområder i tilknytning til tverrslagene. Du finner kartskisser og mer informasjon om tverrslag og riggområder i det utsendte varslingsbrevet. (Klikk på linken øverst til høyre.) Valg av drivemetode Det er ikke avgjort hvordan tunnelen skal bygges. Jernbaneverket vurderer tradisjonell driving med boring og sprenging opp mot bruk av en fullprofil tunnelboremaskin (TBM). Kostnader, fremdrift og hensynet til omgivelsene vil være viktige faktorer i denne vurderingen.