Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Reguleringsarbeid på Lysaker-Sandvika

Publisert: 21.02.2005 16:00. Sist endret: 27.11.2013 20:55.

Arbeidet med å lage reguleringsplan for parsellen Lysaker-Sandvika er nå i full gang.
  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Rekordmange har søkt høyere utdanning

  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Nettleder

Trenger mer mangfold i byggenæringen

Les også:

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil
  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim
  • Rekordmange har søkt høyere utdanning
  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo
  • Trenger mer mangfold i byggenæringen
  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO
  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Jernbaneverket tar sikte på anleggsstart vinteren 2006/7 for den 6,7 km lange strekningen, som hovedsaklig bygges i tunnel. Oppstart av reguleringsplan er varslet ved annonser i avisene samt brev til alle som blir direkte berørt eller er nære naboer til utbyggingen. I løpet av våren vil Jernbaneverket være til stede på møter i alle aktuelle velforeninger og informere om planene, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Vestover fra Lysaker stasjon legges de nye hurtigtogsporene (Askerbanen) i midten, omtrent på samme sted som dagens trasé, mens lokalsporene (dagens Drammenbane) flyttes ut til sidene. De nye sporene dukker så ned i en ca. 150 meter lang betongkulvert som fortsetter rett fram, mens lokalsporene grener av mot Stabekk som i dag. I forlengelsen av betongkulverten går det nye dobbeltsporet over i en 5,5 km lang fjelltunnel, som munner ut ved Engervannet øst for Sandvika. Her kommer hurtigtogsporene ut i dagen på hver side av lokaltogsporene. På strekningen langs Engervannet fram til Sandvika stasjon utvides fjellskjæringen slik at alle fire spor legges parallelt, med de nye sporene på hver side av lokaltogsporene. Tverrslag Tverrslag er atkomsttunneler til selve hovedtunnelen som bygges for å få flere angrepspunkter og korte ned anleggstiden. Dette gjør også fremdriften mindre sårbar dersom tunneldriften støter på strekninger med dårlige fjellforhold. Etter at sporene er satt i drift er tverrslagene nødvendige for å sikre gode rømningsmuligheter hvis et tog inne i tunnelen må evakueres. Jernbaneverket har vurdert en rekke mulige alternativer for tverrslag på strekningen. Viktige faktorer har vært konsekvenser for natur og nærmiljø, fjellforhold, avstand til hovedtunnelen, atkomst for anleggstrafikken, osv. Basert på disse vurderingene ønsker Jernbaneverket å gå videre med planlegging av tverrslag på de følgende tre stedene: * På Skallum ved Gamle Ringeriksvei. * Ved Kirkeveien, hvor det er to mulige alternativer enten med atkomst fra Kokkerudlia eller øst for Øverlandselva. * Der tunnelen munner ut ved Engervannet er det vanskelige atkomstforhold. Jernbaneverket ønsker derfor å etablere et kort tverrslag ved tennisbanene. Denne løsningen vil være mest effektiv for anleggsdriften og skånsom for naturmiljøet ved Engervannet. Dessuten vil tunnelen bli drevet fra Lysaker (Marstranderveien). I anleggstiden blir det midlertidige riggområder i tilknytning til tverrslagene. Du finner kartskisser og mer informasjon om tverrslag og riggområder i det utsendte varslingsbrevet. (Klikk på linken øverst til høyre.) Valg av drivemetode Det er ikke avgjort hvordan tunnelen skal bygges. Jernbaneverket vurderer tradisjonell driving med boring og sprenging opp mot bruk av en fullprofil tunnelboremaskin (TBM). Kostnader, fremdrift og hensynet til omgivelsene vil være viktige faktorer i denne vurderingen.

Nøkkelord:

Import
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg:
Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen