Nordmenn hekta på kart

Et norsk kart føyk rett forbi Angry Birds på app-toppen.

– Nordmenn har en helt spesiell forkjærlighet for turkart. Svenskene er dobbelt så mange som oss, men vi kjøper nesten dobbelt så mange turkart som dem, sier administrerende direktør Rune Strømmen i kartprodusenten Nordeca.

Mens svenskene kjøper i overkant av 120 000 turkart i året, kjøper nordmenn 200 000 bare av de to største leverandørene Nordeca og Statens kartverk.

– Det er ganske vanlig å kjøpe kart over områder vi kjenner godt fra før, det er liksom kjekt å ha. I tillegg har nordmenn en sterk turtradisjon, sier Strømmen.

Virker på fjellet
Den samme interessen viser seg på mobilen.

Da Nordeca la ut Norge-serien som nedlastbar applikasjon til iPhone nå i slutten av mars, ble pågangen så stor at flere servere måtte kobles på for å ta unna.

– På fem dager hadde 10 000 lastet ned app-en, som lå som nummer én og to flere dager på rad. Det er ganske spesielt at kart blander seg med populære spill som Angry Birds og Rumble, sier Strømmen.

Også GPS-leverandøren TomTom ligger høyt oppe på den spilldominerte app-toppen.

Til forskjell fra de fleste andre kart, kan Norge-serien brukes også uten mobilsignal. Kartet kan lastes ned og lagres på telefonen.

– Det er nok mange som har ventet på akkurat den funksjonaliteten. Mange kart gir falsk trygghet fordi de slutter å virke når dekningen blir dårlig. Og selv Google Maps har lite detaljerte kart utenfor tettbebygde strøk, sier han.

Mobil påvirker
De klassiske GPS-ene for turbruk er i ferd med å bli akterutseilt av smarttelefonene, tror Nordeca-sjefen.

– Med utbredelsen av smarttelefoner er folk blitt vant til enkle og intuitive brukergrensesnitt. Folk har ikke lyst til å lese manualer og sette seg inn tungvinte menyer.

App-en Norge-serien er først og fremst en fremviser av detaljerte, topografiske kart, men har også ekstrafunksjoner. Du får GPS-posisjonen din, du kan legge til punkter du vil huske, bilder du tar med mobilen kan legges til på riktig sted på kartet, og GPS-trackeren viser hvor du har gått.

Ruter, bilder og punkt kan deles via Facebook eller Twitter.

– I påsken blir det enkelt å tvitre hvor du går, en oppdatert variant av fjellvettregel nummer to, sier Rune Strømmen.

Hvert kartområde dekker cirka 3000-4000 kvadrat kilometer. De vil koste 98 kroner stykket, men sju kroner i noen dager til.

Norge-serien finnes foreløpig bare for iPhone, men produsenten planlegger også en Android-versjon innen sommeren.