I forsvar av NMT-tunnelkultur

Frode Nilsen, administrerende direktør i LNS har kommet med mange gode poeng angående hvorfor det synes å gå i uheldig retning med deler av Norges vanligvis fremragende tunnelkultur.

Undertegnede har opplevd for mange tunneler i utlandet, med 5 til 10 ganger mer folk på stuff enn vi pleier å ha i Norge, fordi de holder på med noe som er dyrt og langsomt – det vil si tunneler med membran og full utstøping.

En kostbar studietur til et prosjekt i utlandet som hadde utrolige 270,000 US $ per meter i gjennomsnittskostnad, pluss tre store (og dyre) ras opp til overflaten, men selvsagt fremragende betongstøp, synes å ha preget siste valg av metode, i (heldigvis en brøkdel) av Norges tunnelmiljø. Det var til og med en artikkel i VG, etter studieturen, med ønsker om forandring i tunnelmetode i Norge – i retning betongstøp. ‘Heldigvis’ er tunneler med membran og betongstøp vanligvis nærmere 80,000 til 130,000 US $ per meter, eller bare fire til fem ganger mer kostbart enn det som er vanlig i Norge. Selvsagt har en forholdsvis bra fjellkvalitet i en større prosent av tunnelene i Norge en del å si på forskjellen.

Drenasje (og ikke forinjisering), membran og betongstøp er i utgangspunktet dyrt, og definitiv ikke bedre enn forinjisering, permanent CT bolting, fiberarmert sprøytebetong og f. eks. sprøytet membran i tilfelle fortsatt fuktig partier. Deler av ‘Norge adopterer derimot en løsning som forlates i England og deler av Europa’, som poengtert av Nilsen. Norge forblir et foregangsland innen tunneldriving med store konkurransefortrinn, hvis ikke vår tunnel kulturforlates på grunn av enkelte mennesker som gir tvilsome råd til våre byggherrer.

Dessverre var flere episoder av dårlig geologiske kartlegging i Oslofjordtunnelen, og et bestemt valg for ikke å ta i bruk en sikker metode for beskrivelse av bergkvalitet (Q-metoden), og derfor et etterfølgende valg av feil permanent bergsikring, en direkte årsak til flere ras bak de betongelementene som, med uteliggende membran, skulle holde tunnelen tørr. Hendelsene bak E18-tunnelraset i Vestfold er mer sammensatt, og synes å være på grunn av kommunikasjonssvikt innenfor et ‘nytt’ entreprenørfirma.

Man kan ikke, som Hans J. Berge delvis antyder i kommentaren til innlegget til Frode Nilsen (les kommentaren her), belaste den såkalte norske metoden i tunnelteknologi (NMT) for disse rasene. Det er faktisk motsatte årsaker: NMT-prinsipper og metoder var ikke fulgt i nødvendig grad. Og som Frode Nilsen er inne på, er risikoen stor for at i fremtiden, hvis CO2-belastende betong foring er valgt, vil ‘det spares på sprøytebetongen og forinjeksjon fordi det likevel skal brukes full utstøping og membran etterpå’. La oss stå imot de som prøver å trekke Norsk tunnelmiljø bakover. Baklengssalto (TU, desember 2011) er nevnt tidligere, og er alvorlig ment som uttrykk.