Årets Betongstasjon til Ølen Betong

Ølen Betong AS, med betongstasjonene på Melkøya, har vunnet prisen Årets Betongstasjon 2004. Prisen blir delt ut i forbindelse med FABEKOs generalforsamling i Kristiansand 11-12. mars.

Ølen Betong AS har vært i drift i over 30 år som leverandør av ferdigbetong. I dag driver de fem stasjonære anlegg (Ølensvåg, Kårstø, Stord, Bergen og Hammerfest), samt tre mobile blandeverk som flyttes og bygges opp på større byggeprosjekter. I perioden 2002 til 2005 har to av disse vært etablert på Snøhvitfeltet på Melkøya, med leveranser av over 200 000 m² ferdigbetong til dette prosjektet. Det er gjennomføringen av de mange utfordingene i forbindelse med Snøhvit-utbyggingen som har gitt Ølen Betong hedersbetegnelsen årets Betongstasjon 2004. I juryen som har plukket ut Ølen Betong, sitter Inge Eeg (Norcem) Hallvard Magerøy (FABEKO) og Per-Helge Pedersen (Byggeindustrien) Store krav Driften av betongstasjonene på Melkøya har vært utført med store krav til kvalitet, effektiv logistikk og god drift under ekstreme værforhold. Snøhvit-prosjektet. Ølen Betong AS ble tildelt kontraktene med leveranser av all ferdigbetong til dette Snøhvit-prosjektet. Leveransene har bl.a. gått til kaianlegg, fundamenter, LNG-tankene, undersjøisk tunnel til fastlandet, bygninger m.m. Utfordringene har vært store innen områder som: Tilslag: Bruk av lokalt tilslag fra Hammerfest og Alta, samt utsprengt/knust materiale fra Melkøya måtte kombineres med tilslag fra Forsand i Ryfylke for å oppfylle kravene til reaktivt tilslag. Dette gav store utfordringer innen logistikk og reseptutvikling. Logistikk: Under glidestøpingen av betongsiloene / LNG-tankene ble levert over 600 m³ betong i døgnet, og ved støping av betongplatene, hele 2000 m³ betong pr. døgn (i ca 48 timer). For å gjennomføre produksjonen krevdes kontinuerlig ett vogntog/bulkbil med sement pr time. Leverandøren (Norcem) sitt tankanlegg for sement var i Alta, 14 mil borte, noe som krevde en jevn strøm av vogntog med sement døgnet rundt. Store mengder med tilslag og tilsetningsstoffer skulle samtidig transporteres og håndteres. Ved de 2 blandeverkene på Melkøya skulle 250 - 300 betongbiler fylles pr. døgn. Reseptutvikling: Betongen til prosjektet krevde at store ressurser og forskningsinnsats ble satt inn for å utvikle, tilpasse og kvalitetsikre de betongresepter som skulle benyttes. Klima: I tillegg til plasseringen av anlegget i et fuktig kystklima, stod en overfor vintrer med kombinasjon av vind, kulde og snø. All råstoffhåndtering måtte kles inn og sikres oppvarming for å hindre frost i tilslaget og i betongen. Dette krevde derfor også en helt spesiell oppfølging i den daglige drift. Drift: De forhold som er nevnt foran skulle så følges opp samtidig som en skulle ta hensyn til svært strenge miljøkrav, samt å sikre at det ikke oppstod avbrudd i leveransene som følge av teknisk svikt. Personell med lang erfaring og kunnskap fra tilsvarende anlegg ble satt inn for å følge opp dette i den daglige drift. Miljøutfordringene Ved drift på Melkøya, i et arktisk klima, var det satt ekstra høye krav til miljø og til å hindre forurensing av noe slag. Ølen Betong har lang erfaring fra håndtering av avfallsprodukter, bl.a. gjennom et eget selskap i gruppen (Haugaland Gjenvinning AS). Ved blandeverket i Bergen, som ble etablert i år 2000, ble det lagt forutsetninger for 0-utslipp. Bedriften har for øvrig satt seg som mål at 90 % av alt avfall som oppstår i deres virksomheter skal går til gjenvinning. Det øvrige skal håndteres i tråd med de strengeste krav for å hindre utslipp og forurensing. Denne tankegangen og erfaringen som var vunnet gjennom flere år ved de andre blandeverkene, ble derfor et godt utgangspunkt for også å kunne oppfylle de strenge kravene som ble stilt på Melkøya. Forskning og Utvikling. I 2003 - 2004 ble det gjennomført et FoU prosjekt innad i Ølen Betong AS, med en dokumentert kostnadsramme på ca. 4 mill. kroner, der en spesielt la vekt på utvikling og tilpasning av løsninger for å oppfylle kravene til miljø og drift under tøffe arktiske forhold samt logistikk knyttet til dette. Erfaring og kompetansehevning. Den satsning de har gjort, både i det praktiske med etablering og drift av betongblandeverkene på Melkøya, men også i forhold til miljø, reseptutvikling, logistikk og drift i et arktisk klima, har gitt bedriften et løft. Kompetansen vil være til stor nytte i den videre drift og i kampen om nye kontrakter ved de store utbyggingsprosjektene både nasjonalt og internasjonalt. Samtidig har det intense arbeid med forskning og utvikling som har pågått for å tilpasse løsningene til de krav som er stillet gitt bedriften viktige erfaringer og en kompetansehevning som vil komme til nytte i fremtidige prosjekt og den daglige drift.