Venter på statlig E39-klarsignal

Byggeplanlegginga av E39 Harangen-Høgkjølen nærmer seg ferdig. Men jobben kan ikke lyses ut på anbud før den økonomiske bevilgninga er i boks.

– I statsbudsjettet for 2012 var prosjektet nevnt, men uten bevilgning på grunn av at reguleringsplanene ikke var ferdig. Nå er reguleringa ferdig, og vi håper prosjektet kommer med i revidert nasjonalbudsjett i juni, sier prosjektleder Svein Soknes i Statens vegvesen.

– Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommuner har gått inn for å forskuttere inntil 100 millioner kroner til prosjektet. Det er flott at fylkeskommunene ivrer for å komme i gang, men det er dessverre ikke nok penger til å sette i gang prosjektet dersom det ikke kommer statlige lovnader, sier Soknes.

To entrepriser
Prosjektet blir delt i to entrepriser:

*Harangen – Halsteina (Halsteinbekken), inkludert Harangstunnelen. Total lengde 2580 meter.

*Halsteinbekken – Høgkjølen. Total lengde 7870 meter.

– Hvis vi får på plass den økonomiske biten, kan vi lyse ut entreprisen Harangen-Halsteina i juni, og starte anleggsarbeidet til høsten, sier Soknes.

Tiltak så langt
Noen tiltak er likevel gjennomført. Noe grunn er kjøpt opp, inkludert ei hytte. Et mindre anbud for skogrydding er lyst ut på anbud, med forventet oppstart i mai. Og forberedelser for å legge om en høyspentledning og en vannledning er i gang. I tillegg er Statens vegvesen i ferd med å etablere anleggskontor på Stokkhaugen.