Bygg Stad-tunnelen nå!

Helt siden tidlig på 1980-tallet har jeg skrevet uttallige lederartikler om Stad-tunnelen. Dette prosjektet er gjennom de siste 25 årene utredet 17 ganger(!!!!), men av en eller annen mystisk årsak møter prosjektet hele tiden bøygen. I de siste årene har vi inntrykk av at bøygen har sittet i kretsen rundt Kystverket.

Nå viser nye konsulentrapporter at nytteverdien av en skipstunnel ved Stad er større enn tidligere beregnet. De to konsulentselskapene Holte Consulting og Econ Pöyry overleverte tirsdag en kvalitetssikringsrapport til fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap). Den nye rapporten har vurdert en rapport Kystverket kom med for vel et år siden. Kystverket gikk den gang mot bygging av tunnelen. Konsulentrapporten er mer positiv til den samfunnsmessige verdien av en slik tunnel. Vi har hele tiden sett på Kystverkets rapport som et makkverk.

På hele kysten er denne tunnelen et folkekrav. Dette er et prosjekt som vil bety mye for skipsfarten, men det betyr også enormt mye for alle som ferdes i mindre båter langs kysten. Det er mange farlige havstrekninger langs den lange Norskekysten. Stadhavet er fryktet av de fleste. Dette ikke minst av at det er lumske havstrømmer og farlige havbårer i dette farvannet. Mange skip har opplevd plutselige forlis på grunn av at enorme bårer har kastet båtene rundt.

Vi er enig med stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) fra Hordaland som sier at kalitetssikringsrapporten fjerner all tvil; det er bare politiske argumenter som har stoppet og kan stoppe byggingen. Nå må Stad skipstunnel bygges, skriver han i en kommentar.

Stortingsrepresentant Svein Gjelseth (Ap) fra Møre og Romsdal sier til Sunnmørsposten at skipstunnelen kan åpne for hurtigbåt langs hele kysten – og bli et kystens svar på lyntog. Den vil koste bare en brøkdel av lyntog-eventyret.

– Stad er eneste delen av kysten som ikke er sertifisert for hurtigbåt. Så dette kan gi store muligheter, sier Gjelseth som tror tunnelen nå kommer til å bli bygget.

Den siste konsulentrapporten har vurdert de to alternativene som foreligger for bygging av den 1.700 meter lange tunnelen. Kostnadene ved en liten tunnel, som fiskebåter og andre mindre fartøy kan gå gjennom, er anslått til 1,5 milliarder kroner. En stor tunnel, som også kan brukes av Hurtigruten, vil koste 2,1 milliarder kroner.

Vi mener selvsagt at man må velge det største alternativet.

Vi mener at Stad-tunnelen blir meget lønnsom. Men det viktigste er at denne tunnelen gjør at sjøfarende og deres familier kan føle større trygghet. Man må ikke glemme at en stor del av verdiskapningen i dette landet skjer ute ved kysten. Nå må kystfolket få noe tilbake.

I Norge har vi den kompetansen som trengs for å lage en slik tunnel. Stad-tunnelen vil bli et nytt utstillingsvindu for norsk tunnelbygging.