– Situasjonen på Mongstad er svært alvorlig, sier pressetalsmann Morten Eek i Statoil.
Det siste halvåret har selskapet forsøkt å få myndighetene til å gi dem de samme konkurransevilkårene som konkurrenter i utlandet for at raffineriet kan drives lønnsomt, melder Stavanger Aftenblad.
Det samlede underskuddet for Mongstad-raffineriet var på 4,5 milliarder kroner i 2009. Året etter ga drift og ekstraordinære nedskrivninger et underskudd på 3,5 milliarder kroner, viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Regnskapet for 2011 er ikke klart, men i 3. kvartal i fjor ble verdien av anlegget nedskrevet med 3,1 milliarder kroner.
– Tapene har kommet etter at økonomien i anlegget var veldig bra i årene fra 2000 og fram til 2008. I perioden 2004-2008 var overskuddet på nær 10 milliarder kroner. Situasjonen snudde med finanskrisen, sier pressetalsmannen.
Ifølge Statoil er 8-10 europeiske oljeraffinerier stengt som følge av dette.
– Prisene på råvarene våre har økt kraftig, mens prisen på produktene som går ut, som for eksempel bensin og diesel, ikke har gått opp, sier Eek.
I tillegg mener selskapet at en rekke skatte- og avgiftsregler skaper ekstra utfordringer for Mongstad.