NFF på studietur til Crossrail

17. – 19. april arrangerer NFF studietur til gigantprosjektet Crossrail i London. Det er fortsatt ledige plasser.

Fakta Crossrail prosjektet

- Crossrail prosjektet omfatter 118 km ny jernbane gjennom London.

- Jernbanen blir designet for en hastighet på 160 km/t.

- Byggekostnad: ca 150 milliarder NOK

- Antall sysselsatt: 14 000 personer forventes involvert inkludert underleverandører

- Byggetid: ca 6 år, ferdig 2018

- Antall stasjoner: 39 stk

- Tunneler: 22 km med en diameter på cirka 6 meter

- Byggemetode: TBM boring med betongsegmenter i leire og sprengning med vanntett sprøytebetong som permanent sikring i berg.

Studieturen Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) arrangerer for sine medlemmer i april, er en unik mulighet til å se Europas største pågående anleggsprosjekt. Crossrail er som kjent navnet på den 118 kilometer lange jernbanestrekningen som nå bygges gjennom London. I prosjektet, som har en prislapp på cirka 150 milliarder kroner, skal det også bygges 22 kilometer tunnel.

NFF vier en dag til Crossrail prosjektet. Under besøket vil deltakerne treffe både byggherre konsulenter og entreprenører og få inngående informasjon om hvordan de løser det utfordrende jernbaneprosjektet.

Andre dag av programmet har NFF lagt opp til å bli bedre kjent med Tunnelling and Underground Crossrail Academy (TUCA), som er prosjektets egen ”skole” for tunnelarbeidere.

- I mangel på nok kvalifiserte tunnelfolk i alle kategorier har myndigheter, byggherre, entreprenørene og leverandører gått sammen om å etablere TUCA. TUCA skal utdanne og skolere tunnelarbeidere og ledere for å kunne gjennomfør prosjektet. Her har vi nordmenn noe å lære, sier Ola Woldmo i Woldmo Consulting. Han er en av de som har sittet i komiteen for årets NFF studietur.

Woldmo garanterer en meget spennende studietur og han håper NFF medlemmene nå utnytter muligheten til å besøke Europas største pågående anleggsprosjekt.

Her kan du se programmet og melde deg på.

Her kan du lese mer om Crossrail prosjektet.