Nytteverdien av skipstunnel større enn antatt

Nytteverdien av en skipstunnel ved Stad er større enn tidligere beregnet, ifølge en ny konsulentrapport.

De to konsulentselskapene Holte Consulting og Econ Pöyry overleverte tirsdag en kvalitetssikringsrapport til fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap). Den nye rapporten har vurdert en rapport Kystverket kom med for vel et år siden. Kystverket gikk den gang mot bygging av tunnelen. Konsulentrapporten er mer positiv til den samfunnsmessige verdien av en slik tunnel.

Departementet avgjør
– Jeg vil nå sette meg grundig inn i denne rapporten, og regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med forslag til videre håndtering, sier Berg-Hansen i en pressemelding.

Diskusjonen om en tunnel innerst på Stadlandet mellom Moldefjorden og Kjødepollen er utredet i mer enn 25 år. Det er tidligere gjennomført 17 utredninger av prosjektet.

I Vestlandsfylkene og i skipsfartsnæringen er det et sterkt ønske om å få bygd tunnelen. Kystverkets utredning som ble lagt fram for over et år siden har møtt mye kritikk. Den nye rapporten blir positivt mottatt.

Lokal begeistring
Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) fra Hordaland er meget fornøyd

– Kvalitetssikringsrapporten fjerner all tvil; det er bare politiske argumenter som har stoppet og kan stoppe byggingen. Nå må Stad skipstunnel bygges, skriver han i en kommentar.

Stortingsrepresentant Svein Gjelseth (Ap) fra Møre og Romsdal sier til Sunnmørsposten at skipstunnelen kan åpne for hurtigbåt langs hele kysten – og bli et kystens svar på lyntog.

– Stad er eneste delen av kysten som ikke er sertifisert for hurtigbåt. Så dette kan gi store muligheter, sier Gjelseth som tror tunnelen nå kommer til å bli bygget.

To alternativer
Den siste konsulentrapporten har vurdert de to alternativene som foreligger for bygging av den 1.700 meter lange tunnelen. Kostnadene ved en liten tunnel, som fiskebåter og andre mindre fartøy kan gå gjennom, er anslått til 1,5 milliarder kroner. En stor tunnel, som også kan brukes av Hurtigruten, vil koste 2,1 milliarder kroner.

Ifølge regnestykkene vil ingen av tunnelene være samfunnsøkonomisk lønnsomme. Den miste tunnelen vil ha en lønnsomhet på minus 390 millioner kroner, det største alternativet minus 910 millioner kroner. Men disse beregningene bygger på mange usikre faktorer, og det er en rekke forhold som ikke er prissatt, påpeker de to konsulentselskapene.

Trygghet og turisme
Konsulentselskapene skriver at deres analyser viser at netto nytteverdi av Stad skipstunnel er større enn det Kystverket har kommet fram til. De nyttevirkningene som ikke er prissatt, er blant annet:

– Fiskerinæringen kan få mindre kostnader og reduserte tap.

– Tryggheten kan øke for sjøfarende og deres familier.

– Turismen kan øke som følge av tunnelen.

– Det kan bli enkelte nye næringseffekter. Blant annet pekes det på at det kan bli persontrafikk med hurtigbåt forbi Stad.