Rv 70 - Eikremtunnelen

Rv 70 - Eikremtunnelen

Sted: Rv 70 Kristiansund - Oppdal

Prosjekttype: Anlegg

Totalkostnad: 210 millioner kroner

Lengde: totalt 4200 m derav Eikremtunnelen 1040 m

Byggherre: Statens vegvesen

Hovedentreprenør: Johs J Syltern (vei), Implenia (tunnel)

Rådgiver: Asplan Viak

Underentreprenører/leverandører: Tekniske anlegg: Traffic Solutions - Skilt, tavler og master: Euroskilt - Lysmontering: Madsen Elektro - Fjellrensk og bolting: Betong Renovering Drift - Fjellsikring: SG Fjellsikring - Asfaltering Eikremtunnelen: Veidekke Industri - Forskjæring og div. grunnarbeider: Mekvik Maskin - Boring sikringsbolter og div. grunnarbeider: K. Vatn Maskinstasjon - Boring og sprenging: JP Fjellpartner - Grunnarbeider: Erik Nastad - Graving: Sivert Malmedal - Naturstein: Geir Vågen - Div. arbeider: Bygdeservice Straumsnes

Trafikanter på riksveg 70 mellom Øydegard og Bronnes i Tingvoll på Nordmøre, er storfornøyde etter at de nylig fikk 4,2 kilometer med dels ny og dels renovert vei.

Mandag 27. februar var det offisiell og høytidelig åpning av den drøyt én kilometer lange Eikremtunnelen. Dette markerte avslutning på arbeidet med å utbedre den smale, svingete og ulykkesutsatte strekningen. Statens vegvesen og Tingvoll kommune hadde invitert til storstilt veifest den aktuelle dagen. Tross surt vær, var flere hundre møtt fram da arrangementet startet med tunnelmarsj gjennom den flotte nye tunnelen.

I tillegg til 4.200 meter ny riksvei, inkludert den 1.040 meter lange Eikremtunnelen, er det også bygd 450 meter med gang- og sykkelvei på begge sider av tunnelen. Gatelys på strekningen hører også med. Gang- og sykkelveien er knyttet sammen med gamleveien utenom tunnelen. Denne blir nå omklassifisert til kommunalvei og skal ivareta lokaltrafikken til boliger og gårder som ligger mellom Kjærvika og Tveekrem.

Myke trafikanter
Dermed får omtrent halve strekningen mellom Øydegard og Bronnes gang- og sykkelvei der de myke trafikantene kan ferdes trygt og skjermet for gjennomgangstrafikk. Ifølge Statens vegvesens prosjektleder, Per Bjørn Gjelsten, innebærer utbedringen at det nå er sammenhengende tofeltsvei fra Kristiansund til Tingvoll.

Det er AF Betonmast-Anlegg/Mika, nå Implenia, som har stått for tunnelarbeidet inkludert forskjæringa på Tveekrem og tilstøtende veier i Kjervika.

Felles tunnelentreprise
Eikremtunnelen ble utlyst som en felles entreprise med den 705 meter lange Høgsettunnelen på E39 i Gjemnes, noen kilometer unna. Kontrakten lød på 168 millioner kroner da den ble signert i august 2010.

Mekvik Maskin AS har utført forskjæringa i Kjærvika, mens elektroinstallasjonene er utført av Traffic Solution AS. Johs. J. Syltern AS har utført veiarbeidet fra Tveekrem til Bronnes, en strekning på 2.650 meter.

Utbyggingen er ifølge prosjektleder Per Bjørn Gjelsten kostnadsregnet til 242 mill. 2012-kroner, og er finansiert med 86 prosent bompenger og resten med statsmidler.

Ekstra bompenger
Dette ble gjort ved at Stortinget i 2008 godkjente tre år og ti måneder forlenget bompengeinnkreving på Krifast. Anleggsarbeidet på parsellen startet 5. august 2009 og ble altså avsluttet i februar 2012, bortsett fra at det skal utføres diverse avsluttende arbeider utover våren. Riksvei 70 Øydegard-Bronnes er en del av det som er blitt kalt Krifast fase II. Den andre delen, er bygging av helt ny E39 på strekningen mellom Høgset og Knutset i Gjemnes kommune.

En del av Krifast
Kostnadsoverslaget for denne parsellen lød opprinnelig på 170 millioner kroner, men ligger an til å passere 200 millioner med god margin. E39 Knutset – Høgset var opprinnelig en del av Krifast (fastlandsforbindelsen til Kristiansund), men ble i sin tid tatt ut av økonomiske årsaker. Prosjektet omfatter bygging av ca 4,6 km ny vei inkludert Høgsettunnelen.

Etter at anleggsarbeidet startet er det besluttet å bygge en 5,4 kilometer lang forlengelse mellom Knutset og Astad. Dette som følge av et krav til gang- og sykkelvei langs eksisterende E39.

Ny bompengevei
Stortinget har godkjent at denne parsellen skal finansieres ved bompenger. Staten skal bidra med 30 millioner, mens trafikantene må ut med 200 millioner. Hele strekningen fra Høgset til Astad ventes åpnet i mai 2013. Da starter også bompengeinnkrevingen på Astad. Innen den tid er det forutsatt at bompengeinnkrevingen på Krifast avsluttes, noe som etter de siste beregninger vil skje vinteren 2013.

Tekst og foto: Jan Arve Ødegård


Flere prosjekter