Ikea Åsane

Ikea Åsane

Sted: Åsane, Bergen

Prosjekttype: Nybygg

Bruttoareal: 62.000 kvm

Byggherre: Dalaveien

Prosjekt- og byggeledelse: Constructa

Arkitekt: ABO Plan og Arkitektur

Landskapsarkitekt: Link Landskap

Rådgivere: Bygg, Brann, Akustikk, Geo, VA, Miljøgeologi, Grunnundersøkelser: Multiconsult l RIV og RIE: Itech

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Anko - Grunnarbeid og bunnledninger, utvendig VA-anlegg og massetransport: Vassbakk & Stol - Bunnbledeninger under bygget: Bravida - Fundamentering og plasstøpt betong: Stoltz Entreprenør - Betongelementer: Spenncon - Gulvavretting/påstøp: TillerVimek - Epoksybelegg: Betonggulv - Akrylbelegg. Hummervoll - Stålbæresystem inkl stålplatetak: Ruukki - Lettak: Lett-tak Systemer - Taktekking: Protan - Sedumtak: Grasrota/Bergknapp - Metallarbeider, trapper og rekkverk: Rinde Rekon - Smedarbeider: Trakon Vest - Vinduer, glassfasader og utv.persienner: - Vinduer og glassfasader: Maxmara - Aludører: Kebo - Tømrer: Nilsen & Andersen - Systemhimlinger: Innomhus - Garasjehimling: Bærum Byggmontering - Spilehimlinger kontorfløy: Caleidoscope - Maler: Fasade og Interiørgruppen og Maler1 - Gulvlegger: Magnus Stigen - Flisarbeider: Stor Bergen Mur & Flis - Mur og puss: Arthur J Thorsen - Rørlegger: Vestrheim - Sprinkler: Brannsikkerhet Total - Elektro, tele/data, brann/tale, sikringsanlegg, inkl lås og beslag: Infratek - Ventilasjon kjøle- og fryseanlegg: Randem & Hubert - SD-anlegg: EM Systemer - Branntetting: Firesafe - Branngardiner: Haby - Lås og beslag: Låsservice - Dører: Daloc - Lasteramper, lastehus, værskydd og porter: Hørman - Park og hage: Anleggsgartnermester Løvås - Asfaltering: NCC Roads - Belegningstein: Lintho - Porter og gjerder: Trakon - Storkjøkken: Metos - Heiser og rullebånd: Reber Schindler - Mobilkran: Vestkran og Nordic Crane

2. mai i år åpner Ikea et varehus med et samlet areal på 62.000 kvm på Nyborg i Åsane.

Det blir det største varehuset konsernet har i Norge og det andre med komplett sortiment. Ikea antar at over to millioner mennesker vil besøke varehuset i dets første driftsår.

Byggherrestyrte entrepriser
Varehuset er tegnet av ABO Plan og Arkitektur AS, basert på Ikeas standard for stort varehus. Det er ført opp i byggherrestyrte delte entrepriser. Constructa AS har vært prosjekt- og byggeleder. Multiconsult AS har vært rådgiver i byggeteknikk, brannsikkerhet, grunnundersøkelser og akustikk. Vassbakk & Stol AS har utført grunnarbeid og massetransport. Stoltz Entreprenør AS har utført plasstøpte betongarbeider, mens Spenncon har levert betongelementer. Ruukki har levert og montert bærende stål. Rinde Rekon AS har levert og montert fasadeelementer og utvendige ståltrapper. Tiltakshaver er Dalaveien AS.

Planleggingen av varehuset startet i 2003. Rydding av tomten startet i januar 2010. 23. mars 2010 la byrådsleder Monica Mæland ned byggets grunnstein. Dermed var byggingen i gang. Betongarbeidene pågikk til april 2011 og stålarbeidene til juli 2011. De tekniske fagene startet i mars 2011. Bygget ble ferdigstilt 2. desember 2011. Parallelt med oppføringen av varehuset har det blitt bygget et toplankryss over E16/E39 rett ved bygget. Ikea har betalt det krysset har kostet, samt for omlegging av Dalaelven og en kulvert under E16/rv39.

Fullsortiment
Varehussjef Odd Rune Bjørge forteller at det nye varehuset blir et fullsortiments varehus med alle Ikeas 9.500 varer. Det eksisterende varehuset i Åsane har 6.500 ulike varer. I Norge er det bare Ikeas varehus i Sørlandsparken som har hatt Ikeas hele vareutvalg.

Bjørge sier at varehuset vil ha nedslagsfelt fra Haugesund til Romsdal.

– Sogn og Fjordane er et viktig marked. I feriene står kundene derfra for ti prosent av omsetningen vår. Årlig har vi drøyt to millioner kunder i det eksisterende varehuset. På lørdager kan inntil 10.000 mennesker komme innom. Det nye varehuset får ca 400 medarbeidere, de fleste rekruttert fra Åsane og Bergen.

– Vi har store forventninger til det nye bygget. Vi ønsker å endre møbel- og hjemmeinnredningsmarkedet ved å få kundene til å bruke mer penger på hjemmet sitt enn de bruker på andre ting. Vi vil stadig fornye sortimentet og vise flere nye løsninger. Vi ser for oss en omsetningsøkning på 15 prosent det første året i nytt bygg. Etter åpningen onsdag 2. mai vil resten av uken være en åpningsfestuke med samme tilbud som åpningsdagen.

Hordalands største restaurant
Restauranten i bygget får over 600 sitteplasser og blir den største i Hordaland. Den blir tre ganger større enn restauranten i det eksisterende varehuset. Bjørge forteller at Ikea serverer ca 1.000 varme måltider om dagen og at dette tallet er ventet å øke med 15 prosent.

28.500 billass
Det nye varehuset ligger på Nyborg i Åsane Nord. Tomten er flat og hadde myrgrunn. Prosjektleder Bjørn Heimdal i Constructa forteller at deler av tomten er masseutskiftet ned til minus 12 meter.

– Det er kjørt bort 160.000 kubikkmeter masse på 10.500 billass med henger og kjørt inn 18.000 lass med 270.000 kubikkmeter sprengsteinsmasser. En tredjedel av den bebygde delen av tomten er dypkomprimert.

17 mål av tomten er satt av til park, vassdrag og terrengvoller. Dalaelven er lagt i nytt løp, det er etablert en miljøvoll og to nye betongbruer over elven. Under E16/E39 er det støpt en 160 meter lang betongkulvert. Et miljøoppfølgingsprogram følger fisken i elven. Det tas jevnlig prøver av fiskegjeller og av vannet i Banntjønn og Liavatnet.

37.000 kvadratmeter
Varehuset har tilnærmet rektangulær form. Det er parkering på bakkeplan under bygget og på sørsiden. Selve bygget er på 37.000 kvm butikkareal fordelt på to plan. På taket er det to tekniske bygg.

Bærende konstruksjon er i plasstøpt betong, betongelementer og stål. Stoltz Entreprenør har støpt 200 punktfundamenter i betong (2,5 x 2,5 x 1 meter), samt trappe- og heissjakter, plasstøpte vegger og støttemurer. Det har gått med 4.000 kubikkmeter betong og 600 tonn armering. 40 personer var med på betongarbeidene.

Terje Vinnes i Spenncon forteller at selskapet har levert søyler, hulldekker, avstivninger, elementvegger og elementtrapper, til sammen 3.205 elementer. – Vi kjørte 14 trailerlass daglig til byggeplassen i lang tid.

Bergknapp på taket
Taket består av isolerte q-dekker som er tekket med folie og belagt med et sedumtak. Taket bæres av 1.400 tonn med gitterdragere og stålfagverk.

Arne Vallestad i Protan forteller at bedriften har tekket 25.000 kvm med folie på taket.

– Vi la på flak på 4 x 12 meter. Det ga mindre sveising og rask leggetid. Den største utfordringen var logistikken. Folien som er lagt er godkjent for sedumtak.

Jakob Årsvoll i Grasrota AS sier at det er lagt 22.000 kvm sedumtak på taket.

– Vi hadde mellom seks og sju uker å legge sedumtaket på og klarte det på fire uker, til tross for mye nedbør under leggingen. Størrelsen på taket var også en utfordring. Vi lærer mye om logistikk i så store prosjekter. Vi hadde tett dialog med Ikea og Constructa. Rutene med sedumtak ble kjørt fra Rogaland på 40 semitrailere.

Fasadene består av isolerte sandwichelementer. Innvendig er det belegg, betong, parkett, fliser, akryl eller epoksy på gulvene. Det er en kombinasjon av faste vegger og systemvegger. Bygget har åpne himlinger.

Alle vinduene er i aluminium, noe som gir lang levetid. Bygget har universell utforming. Det er plass til 900 biler i parkeringsanlegget under bygget og 300 på sørsiden av bygget. I parkeringsanlegget er det også plass til ti elbiler og 100 sykler.

Slipper drenering
Stina Lintho Lippestad i Lintho forteller at selskapet har levert 21.000 kvadratmeter med belegningstein til parkeringsanlegget under bygget.

– Steinen ble fraktet til byggeplassen på 115 trailerlass. Den største utfordringen for oss var at mange fag var inne samtidig, noe som krevde smidighet i forhold til de andre fagene.

– Dette er en av de første gangene belegningsteiner lagt i en parkeringskjeller. En stor fordel med belegningssteiner er at vann som kommer inn med bilene renner ned mellom steinene og så fordamper. Dette betyr at man kan legge steinen helt flatt og slipper sluk og drenering. Det er heller ingen avgassing fra belegningsteinen. Den lyse fargen gjør at man kan spare mye på belysningen.

Varmepumper
Varehuset har vannbåren oppvarming basert på tre varmepumper til luft og tre elektrokjeler. Varmepumpene har en kapasitet på 1 MW varmeenergi og 1,5 MW kjøling. Elektrokjelene har en samlet kapasitet på 1,4 MW og skal brukes ved spisslaster og på de dagene det er under ti minusgrader.

Varehuset gjenvinner energi fra avløpsvann ved hjelp av egen varmepumpe som gjenvinner energien fra avløpsvann fra kjøkken/fettutskiller. Dette føres tilbake til varmeanlegget for bygget. Det er også energiøkonomiseringstiltak gjennom at egne varmepumper som leverer varme til forvarming tappevann og tilskuddsvarme varmeanlegg henter sin energi fra kjøleanlegget og derigjennom leverer kjøling til huset. For ytterligere energioptimalisering overføres all kjøleenergi for kjøle- og fryseanlegg til varmeanlegget all den tid det er behov for varmetilskudd.

Bygget har tre hovedtavler, forsynt med tre trafoer (to 1250 kVA og en 1600 kVA). Et reservekraftanlegg på 450 kVA er for kritiske situasjoner. Bygget er i energiklasse B.

Ventilasjonsanleggene har en kapasitet på 420.000 kubikkmeter luft per time. Det brukes roterende varmegjenvinnere for maksimal varmegjenvinning. Varehuset er bortimot selvforsynt med varmeenergi ned til relativt lave temperaturer. Alt er frekvensstyrt for optimal drift. Det er VAV for møterom og rom med variabel belastning. Luftmengder er behovsstyrt ut fra personbelastning og miljømåling for best mulig energi-økonomisering. Parkeringsareal har røykvifter som også fungerer som komfortventilasjon ved eksos.

Bygget har 11 heiser, med en kapasitet fra 2,5 til 5 tonn nyttelast. De tre store personheisene ved hovedinngangen kan ta inntil 68 mennesker tilsvarende 5,1 tonn.

Bygget er fullsprinklet. Datarom og sikkerhetsrom har slukkeanlegg basert på gass. Det er reolsprinkling med ESFR i lager. Kjøkkenet har eget slukkeanlegg basert på skum. Sprinkleranlegget har et reservoar på 653.000 liter. To dieseldrevne sprinklerpumper kan pumpe 7.072 liter per minutt hver. Fasaden mot sør har solavskjerming med utvendige persienner.

Økt kompetanse
Bjørn Heimdal forteller at varehuset har bydd på store utfordringer. – Det har store og tunge konstruksjoner som har vært krevende å føre opp. Tilkomst gjennom et veikryss under bygging stilte store krav til logistikk. Da aktiviteten var på topp var det 300 arbeidere på byggeplassen. Vi har fått økt kompetanse på tekniske anlegg, på samvirke mellom hulldekk og påstøp og på å lede 300 bygningsarbeidere.

Dempet inntrykk
Sivilarkitekt Øyvind Bugge i ABO Plan og Arkitektur forteller at utvendige fasader er bygget opp med sandwichelementer i blå farge mot sør og øst.

– Den gule fasaden benyttes for å markere inngangspartiet og restaurantdelen av varehuset. Dette er et element som stikker ut fra hovedbygningskroppen. Mot vest og nord er fasadene grå. Fasadene er brutt opp med store utvendige rømningstrapper og vertikale glass-slisser over rømningsdørene. På deler av de blå fasadene er det montert horisontale baffler for å gi varehuset en dempet virkning.

Bugge sier at varehuset er hevet en etasje og at parkeringsplassen går inn under varehuset som står på søyler.

– Parkeringsetasjen er delvis skjermet av inn- og utgangsparti, varemottak og rømningstrapper. Alt dette er med på å dele opp og redusere inntrykket av varehuset. Bygget må sees i sammenheng med utomhusplanen med voller, skjermer og beplanting. Mot øst og sør, dvs mot E16/E39 er det prosjektert rader av trær som vil skjerme/ bryte av fasadene. Langs E16/E39, og som en del av det pågående veiprosjektet, er det prosjektert inn en skjermings- og blendingsmur på 1,68 meter. Dalaelven er lagt i nytt leie rundt bygget og snor seg vakkert i terrenget med steinsatte kanter.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter