Norsk-svensk jernbanesamarbeid

Jernbaneverket og det svenske Trafikverket samarbeider for miljøvennlig utbygging av moderne jernbane.

Samarbeidet omfatter blant annet miljøkrav som settes til anskaffelser, utvikling av håndbok for miljøkrav til jernbanebygging og utvikling av en metode for sammenligning av utslipp.

Fra norsk side deltar blant andre miljøleder for bygging av nytt dobbeltspor mellom Oslo og kollektivknutepunktet Ski, Håvard Kjerkol. Under et tre dager langt samarbeidsmøte nylig deltok Trafikverket med representant for Nasjonal samordner for material og kjemiske produkter, en miljøstrateg for store prosjekt og miljørådgivere fra vei og jernbane, livsløpseksperter og samfunnsøkonomer.

Ta miljøstyring
- Hovedfokus er miljøstyring og hvordan skal vi bli enda bedre, sier Follobanens Håvard Kjerkol. – Det er viktig å utveksle erfaringer knyttet til anskaffelser. Hvilke krav kan vi og bør vi stille? Hvordan skal vi sikre oppfølgingen? Det ble også diskutert hvordan miljø kan inkluderes i samfunnsøkonomiske analyser og hvordan “Miljøbudsjett” kan utvikles videre som et godt redskap for mer miljøvennlig jernbane i Norge og Sverige.

Follobanen er det første samferdselsprosjektet i Norge som har utviklet et eget miljøbudsjett for utbygging og anskaffelser. Med målrettede tiltak og ved krav til leverandører og til Jernbaneverket selv, skal det tas enda flere miljø- og klimahensyn ved utbygging av norsk jernbane.

Miljø med i regnestykket
Jernbaneverket har satt som mål at miljøkriterier skal vektes for minst 20 % når anskaffelser vurderes. Slik får de mer miljø-ambisiøse leverandørene plusspoeng.

- Dette er et ambisiøst mål og krever at vi tenker nytt i anskaffelsene våre. Tradisjonelt har investeringsprosjektene vært flinke til å innarbeide miljøkrav i kontraktene, men at vi nå kan bruke miljøkriterier til å plukke ut de mest miljøbevisste rådgivere, entreprenører og miljøvennlige produkter er en ny vinkling, sier prosjektsjef for Oslo-Ski Anne Kathrine Kalager.