Nedgang for hytteformidlerne i fjor

I 2004 formidlet norske og utenlandske hytteformidlere i alt 1,28 millioner overnattinger i private hytter i Norge. Dette er en nedgang på 7 prosent sammenlignet med 2003.

Antall norske overnattinger gikk ned med i underkant av 1 prosent, mens tallet på utenlandske overnattinger gikk ned med 8 prosent sammenlignet med 2003. De to største utenlandsmarkedene sviktet Tyskland er det desidert største markedet på årsbasis, og hadde nær 70 prosent av det totale utenlandsmarkedet. Tyskerne sviktet med 5 prosent sammenlignet med 2003. Antall overnattinger fra det nest største utenlandsmarkedet, Danmark, gikk ned med 23 prosent. Høy andel utenlandske overnattinger Mange av de store hytteformidlerne er utenlandske. Det er derfor relativt mange utenlandske overnattinger på norske hytter. Om lag fem av seks overnattinger var utenlandske i 2004. Til sammenligning var andel utenlandske overnattinger 29 prosent i 2004 for de andre kommersielle overnattingsformene som hoteller, camping, hyttegrender og Norske Vandrerhjem. Hytteformidlernes andel Samlet ble nesten 26,6 millioner overnattinger ved de kommersielle overnattingssteder samt i private hytter i 2004, formidlet gjennom hytteformidlere. 18,0 millioner av disse var norske og 8,5 millioner var utenlandske overnattinger. Hytteformidlerne hadde litt i overkant av 5 prosent av totalt antall overnattinger, 1,2 prosent av de norske og om lag 13 prosent av de utenlandske.