Fra Fiat-Kobelco til New Holland

Det skifter fort i anleggsmaskinbransjen. For fjorten dager siden kom den overraskende meldingen om at Fiat-Kobelco forsvinner. CNH samler nå alle sine merker under New Holland-paraplyen. Det betyr at Rishaug Anleggsmaskiner AS i Trondheim fra nå av skal selge gule maskiner.

De kutter også salget av de blå populære Kobelco-maskinene fra Japan. Det var på Bauma-messen for fire år siden at det ble kjent at ekteskapet mellom Fiat og Hitachi var slutt. Nanset Standard i Norge hadde da i løpet av noen år solgt en rekke Fiat-Hitachi-maskiner i Norge. Over natten ble det bestemt at Rishaug som da forhandlet Kobelco, skulle overta de nye Fiat-Kobelco-maskinene. I en rekke land ble det mye styr og oppstandelse på grunn av dette. Fra Fiat-konsernets side ble det satt inn mye prestisje (og mye penger) på det nye samarbeidet med en annen stor japansk aktør, nemlig Kobelco. Byggeindustrien har flere ganger vært på besøk på fabrikkene i Italia og senest i november i 2002 ble det lagt stor vekt på at nå hadde man fått en konstellasjon som ville vare. Men navnet Fiat-Kobelco fikk et kort liv. Det multinasjonale konsernet CNH hvor både Fiat og Kobelco er eiere (det er mye krysseierskap) produserer også Case og O&K. Case-navnet fortsetter, men O&K forsvinner. Dette betyr at Rishaug Anleggsmaskiner fra nå av også skal forhandle O&K-maskinene som nå kommer med ny logo og ny farge. Tidligere ble disse maskinene forhandlet i Norge av Hymax. - For oss er dette en svært positiv utvikling, sier adm. dir. Hilmar Auran i Rishaug Anleggsmaskiner AS til Byggeindustrien. Vi får nå plutselig en betydelig større bredde i vårt sortiment. Totalt vil New Holland ha 71 modeller innenfor 12 familiegrupper. Ikke alt dette vil bli solgt i Norge, men vi har muligheten til å skaffe det som måtte være. De nye maskinene er gule og på bommen står New Holland med store typer. Bak på maskinen står New Holland-Kobelco med noe mindre skrift. - Det at vi fra nå av har ett merke å forholde oss til vil bli mye enklere både for oss selv og for kundene, sier han som også opplyser at man fortsatt vil ha fullt dele- og serviceprogram for de maskinene man har solgt til nå. Byggeindustrien besøkte sist uke Verona i Italia som i mai skal arrangere Samoter-messen. I det internasjonale fagpressemiljøet var utviklingen i Fiat-Kobelco den store samtale-saken. I flere land har det oppstått betydelige problemer. I Nederland valgte for kort tid siden den store importøren å satse på Fiat-Kobelco, mens en annen aktør overtok New Holland. Nå står den store importøren ribbet tilbake. Tilsvarende situasjoner er det i mange land. Talsmenn fra Samotermessen sier at de er noe overrasket. I program var Fiat-Kobelco oppført som en av sponsorene på messen men nå er merket borte.