Bygger bru med spansk-norsk ingeniørsamarbeid

Multiconsult ville bygge opp brukompetansen. Det ferske spansk-norske konsulentfirmaet Degrees of Freedom jaktet oppdrag. Nå har selskapet flyttet inn halve staben i kontorlandskapet til Multiconsult.

- Jeg føler virkelig at vi har skutt gullfuglen med dette samarbeidet. Gjennom innleieavtalen har vi fått på plass internasjonalt anerkjente ingeniører med imponerende prosjekter på CV’en, sier seksjonsleder for samferdselskonstruksjoner i Multiconsult, Birger Opgård.

Diskusjonene med det nystartede spansk-norske konsulentselskapet Degrees of Freedom startet så sent som i november i fjor. Derfra til en håndfast samarbeidsavtale var på plass, gikk det raskt. Allerede 5. januar var førstemann, italienske Felice Allievi, på plass i Oslo for å gyve løs på ingeniøroppgaver sammen med Multiconsult.

I slutten av februar hadde han fått følge av spanjolene Raul Rodriguez og Ricardo Torao.

- De første månedene har vært svært interessante. Forskjellene i måten å arbeide på er store. Vi har vært vant til å jobbe variert og over et bredt spekter, mens her er ingeniørene mer spesialiserte. Det tror jeg er et godt utgangspunkt for et fruktbart samarbeid, sier partner i Degrees of Freedom, Felice Allievi.

Vil heve brumiljøet
Trekløveret Allievi, Rodriguez og Torao fra Degrees of Freedom kommer først og fremst til å samarbeide med brumiljøet i Multiconsult.

- Frem til nå har vi ikke regnet oss blant de beste på bru i Norge, og vi var nødt til å gjøre noen grep for å forbedre oss. Det var bakgrunnen for at vi inngikk i et strategisk samarbeid der målesetningen for både oss og det spanske selskapet er å vokse på hverandres kompetanse, sier Birger Opgård.

At løsningen ble som den ble, er tilfeldig. Gjennom den Spania-baserte norske ingeniøren Gaute Mo fikk Multiconsult nyss i at Mo og flere ingeniører fra det internasjonalt anerkjente arkitekt- og ingeniørselskapet Santiago Callatrava, skulle starte for seg selv.

- Fra tiden i Callatrava var vi vant til å følge arkitektens drøm. Det ga oss spennende utfordringer, men også store oppgaver som av og til lå i grenselandet for hva som er mulig å få til. Litt av den ”galskapen” som var en del av Callatrava-kulturen, håper vi å ta med oss inn i de gode og utprøvde løsningene til Multiconsult. Vi er klare til å strekke strikken litt ekstra, sier Allievi.

Opgård er mer enn klar til å lytte til ”galskapen” de måtte komme med.

- Det er det samspillet vi ønsker. Dette er ingeniører med internasjonalt snitt som blant annet har jobbet med T-banestasjonen på Ground Zero i New York og OL-anleggene i Athen. De sitter på erfaring og et bredt nettverk som kan være spennende for oss, sier Opgård.

”Freezing”
Han mener samarbeidsmodellen gir en trygghet både for de utenlandske ingeniørene, familiene deres og Multiconsult.

- Det ligger jo noen retrettmuligheter for alle parter i en slik løsning, sier Opgård.

Men alt tyder på at samarbeidet kommer til å bli langvarig. Både Allievi, Rodriguez og Torao har valgt å bosette seg i Oslo med familiene sine.

- Skal vi komme oss inn i det norske dagliglivet og den norske kulturen, er det en stor fordel at vi bor her med familien og ikke lar det bli et pendleprosjekt. Kommer du alene blir det kun jobb, jobb, jobb og bare det. Nå ser jeg fram til en fremtid i Norge med min kone og min 8 måneder gamle datter, sier Felice Allievi.

Men den fremtiden kunne like gjerne ha ligget i Tyskland, India, Kina eller Brasil.

- Jeg hadde tilbud fra alle de landene, før Norge ble et alternativ. Faktisk var jeg 90 prosent sikker på å takke ja til en jobb i Stuttgart før jeg endte opp her. Kona ble litt overrasket da jeg spurte hva hun tenkte om vi flyttet 1 600 kilometer nordover i stedet, ler Allievi.

Hva hun svarte?

“It’s going to be freezing.”