Posten har dårlig omdømme i Norge

Posten har langt dårligere omdømme i Norge enn det nasjonale postvesenet har i andre land, viser internasjonal undersøkelse.

Det norske postvesenet befinner seg i bunnsjiktet internasjonalt når man spør brukerne om deres oppfatning. Det viser en global undersøkelse som TNS Gallup har gjennomført. Posten får strykkarakter både på spørsmål om folks inntrykk av virksomheten generelt og når det gjelder kvaliteten på produkter og tjenester som blir levert. På spørsmål om tillit går det litt bedre, men kundene vender tommelen ned når de skal vurdere om Posten er en suksess, skriver Aftenposten. Globalt sett får postvesenet i gjennomsnitt 41 poeng på undersøkelsen, men her hjemme får Posten kun 26 poeng. Når det gjelder bankene, kommer de særlig godt ut i Norge sammenlignet med hvordan forbrukere i andre land vurderer bransjen. Her gir norske forbrukere 68 poeng til bankene, mens gjennomsnittet internasjonalt ligger på 52 poeng. Norske helsetjenester får 44 poeng i undersøkelsen, mens gjennomsnittet globalt er 22 poeng. Undersøkelsen er gjort blant 39.000 forbrukere i 42 land. I Norge er vel 1.000 personer spurt.