- Vedlikehold er førstepri

Jernbanedirektør Elisabeth Enger og vegdirektør Terje Moe Gustavsen er enige om at drift, vedlikehold og fornyelse er førsteprioritet i kommende NTP-periode.

Både Enger og Moe Gustavsen var invitert til Rallardagene i Narvik for å snakke om forslaget til ny Nasjonal Transportplan for perioden 2014-2023. Begge brukte sine innlegg til å understreke at drift, vedlikehold og fornyelse av eksiterende vei- og jernbanenett er førsteprioritet den neste 10 års perioden.

- Vi må ta det mest nødvendige først. Vi må erkjenne at vi har ikke har vært flinke nok til å vedlikeholde det vi har og må derfor inn med betydelig summer på dette området, sier Moe Gustavsen.

Mellom 25 og 40 milliarder kroner skal til for å ta igjen forfallet ved det norske riksveinettet.

50 prosent av disse pengene må gå til vedlikehold av tunnelene, 25 prosent av pengene vil gå til fornyelse av veidekker, 15 prosent til rehabilitering av bruer og rundt 10 prosent av pengene skal sørge for at forfallet ved ferjekaiene tas igjen.

- Hvis forutsetningene er på plass, hovedsaklig finansieringen, kan vi greie dette på 15-20 år, sier Moe Gustavsen.

Elisabeth Enger og Jernbaneverket er godt i gang med å ta igjen forfallet ved jernbanen og kommer til å fortsette å prioritere drift, vedlikehold og fornyelse i kommende NTP-periode.

- Vi skal være i mål med dette fornyelsesprosjektet i 2019. Da skal forfallet være tatt igjen og eksisterende jernbane skal ha god standard, sier Enger.