Trenger mer robuste jernbanelinjer

Klimaendringer øker jernbanens vedlikeholdsbehov med 250 millioner kroner i året, ifølge Jernbaneverket.

– I 2011 opplevde vi ekstremt mange forsinkelser på grunn av flom og ras. Dette var toppen av en utvikling vi har sett over flere år, sier sjefingeniør Trond Børsting i Jernbaneverket til NTB. Han er rådgiver i klimatilpasning i banedivisjonen.

I arbeidet med nasjonal transportplan har Jernbaneverket varslet behov for 250 millioner ekstra til vedlikehold hvert år i perioden 2014 til 2024.

Dovrebanen ble tirsdag sperret, etter et stort jordras i Soknedal mellom Støren og Berkåk i Sør-Trøndelag. Natt til onsdag gikk et nytt ras. Det er usikkert når rasområdet kan være sikret og banen kan åpnes igjen, melder Jernbaneverket.

På nye steder
Klimaendringene kan føre til flere ras, også på steder som tidligere ikke har vært spesielt rasutsatt, skriver Jernbaneverket i et innspill til regjeringens stortingsmelding om klimatilpasning. Stortingsmeldingen skal etter planen legges fram til høsten.

– Skredvarsling kan ikke lenger baseres på historiske data. Vi ser at flom- og sørpeskred gir problemer på helt nye områder. Andre steder ser vi at tidligere bygde sikringstiltak ikke lenger er tilstrekkelige, sier Børsting.

Mer robust
– Klimaendringene krever at jernbanenettet blir mer robust, både når det gjelder banelegeme og drenering. Vi arbeider også med flere permanente sikringstiltak mot skred og steinsprang. I tillegg har vi innført nye beredskapsprosedyrer. Når ekstremvær er i vente, øker vi visitasjonen i sårbare områder, sier Børsting.

Jernbaneverket har trappet opp dette arbeidet fra i år, og er i gang med ny kartlegging av rasfare og andre sårbare områder. I løpet av året vil det blant annet bli gjennomført omfattende arbeid for bedre drenering både på Dovrebanen, Ofotbanen og Østfoldbanen.

Frostsprengning
Et varmere klima kan også gi hyppigere veksling mellom frost og tining. Det stiller nye krav til materialbruk og kan også øke faren for frostsprengning, steinsprang og steinskred, skriver Jernbaneverket i sitt innspill til stortingsmeldingen om klimatilpasning.

Dette krever økt oppmerksomhet på fjellkvaliteten i tunnelene, fjellskjæringer, bratte fjellpartier samt kvaliteten på eksisterende fjellsikring, skriver Jernbaneverket.