Mjøsen rydder veg for ny E6

Mjøsen Skog skal hogge ut veglinja for ny E6. Mandag 12. mars inngikk de kontrakt med E6 Biri-Otta-prosjektet. Allerede før påske begynner de hogsten, melder Statens  vegvesen.

Da starer de ved Lomoen og hogger seg nordover mot Teigkampen.

- Veglinjehogsten er det mest synlige forberedende arbeidet før selve E6-utbygginga tar til, og som folk vil merke godt, sier prosjektleder for E6 Biri-Otta-utbygginga, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Moshagen er fornøyd med å inngå kontrakt med en så stor aktør som Mjøsen. – Mjøsen har avtaler med mange skogentreprenører med ulik kompetanse, og ikke minst har de avtaler med lokale entreprenører, sier han.

Skogsjef i Mjøsen, Johannes Bergum, sa ved kontraktsinngåelsen at kontrakten er viktig fordi den gir Mjøsen mulighet til å sysselsette underentreprenørene. – Det er særlig kjærkomment med oppdrag nå på våren. Det er ikke mulig å drive i skogen på denne tida av året når tælen går av jorda. Siden dette oppdraget gir oss mulighet til å drive inntil offentlig veg, er ikke mangelen på tæle noe problem, sa skogsjefen.

Fra Biri til Otta

Avtalen mellom Mjøsen og Statens vegvesen strekker seg over to år, med mulighet til forlengelse ytterligere to år. I løpet av denne perioden vil det kunne bli veglinjehogst fra Biri i sør til Otta i nord.

De to første årene blir det hogst hovedsakelig på strekningen Frya-Sjoa, som er første utbyggingsetappe på E6 i Gudbrandsdalen, og noe på Biri-Vingrom i forbindelse med etablering av midtrekkverk og forbikjøringsfelt.

Mjøsen Skog har hatt flere store oppdrag i tilknytning til E6-utbygginga fra Minnesund og nordover.