Lade Arena bt2

Lade Arena bt2

Sted: Lade, Trondheim

Kontraktssum eks mva:
220 millioner kroner

Bruttoareal: 40.000 kvm

Byggherre: Haakon VII gt. 8-10 AS

Totalentreprenør: HENT

Prosjektledelse: Asplan Viak

Arkitekt: ARC Arkitekter

Rådgivere: RIB: Norconsult
(ex. Myklebust) - RIVei og RIBr: Asplan Viak - RIVA: Multiconsult - RIAku: Cowi - RIGeo: Sweco - Tredjepartskontroll brann: Teknoconsult

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Nidaros Oppmåling - Riving: AF Decom - Grunnarbeider: Terra Entreprenør - Ferdigbetong: Unicon - Armering: Celsa - Betong-
elementer: Spenncon - Betongsaging: Promacon - Stålarbeid: Stav Industrier - Sandwichvegger: Corus - Taktekking: Takservice - Vinduer, glass- og alu.arbeider: Glassbygg - Himlinger: JB Akustikmontage - Blikkenslager: RD-Blikk - Maler: Talseth & Husby - Mur / flis: Br Olsen - Rørlegger: K Lund - Elektro: Fjeldseth - Ventilasjon: Elnan Økovent - Branntetting: Kaefer - Lås og beslag: Beslagconsult - Heiser: Starlift - Byggevarer: Maxbo - Byggvask/rent bygg: NRS

Med et nybygg på 30.000 kvm har Lade Arena på Lade i Trondheim vokst til 52.000 kvm.

Byggetrinn 2 av Lade Arena er tegnet av ARC Arkitekter og ført opp i totalentreprise av HENT. Selskapets kontraktssum er 220 mill. eks mva. Tiltakshaver er Haakon VII gt. 8-10 AS som eies av NHP Eiendom AS og Vital Eiendom AS (50/50). Det var byggestart sommeren 2010. Den nye delen ble tatt i bruk i november 2011.

Store butikker
Bygget inneholder flere store og flere mindre butikker og en underetasje med parkering for 330 biler. Blant de store butikkene er XXL Sport og Villmark, Elkjøp Megastore, Møbelringen, Burger King, Biltema og Living. I mars 2012 åpner Rema 1000 dagligvarebutikk i senteret.

Arbeidsleder Steinar Sæter i HENT forteller at grunnen består av fjell og av stabil leire. – Det var noe forurensete masser på tomten. De  har vi fjernet. Vi testet grunnen for radon, men fant ikke noe. 

Tre bygningsvolumer
Sivilarkitekt Kjersti Hilde i ARC Arkitekter forteller at hovedanlegget i byggetrinn 2 av Lade Arena er delt opp i tre bygningsvolumer.

– Et langstrakt mot lokalgate nord og et kvadratisk mot Haakon VII’s gate, samt mellombygget som binder de to forretningsbyggene og de to parkeringsplassene sammen. Mellombygget fungerer som vrimle- og kommunikasjonsareal.

– Første etasje mot nord er utført av ubehandlede prefabrikkerte betongelementer med vertikalt relieff. Andre etasje består av svarte sinus plater, brutt opp med vertikale vin-dusfelt og glasslameller i forskjellige farger. Vareleveringspartier er satt inn som skråstilte volumer med teglforblending. Bygget mot Haakon VII’s gate er kledd med mørk tegl og brytes opp med horisontale vindusbånd.

Mellom Haakon VII’s gate og Lokalgate vest ligger et frittliggende serveringsbygg for Burger King.

– Bygget er med på å annonsere anlegget med sin form og sin eksponerte plassering mot krysset. På motsatt hjørne planlegges det en ladestasjon for elbiler. Bygget har fasader i mørk tegl og skjermer av glass.

– Det arkitektoniske hovedgrepet var å bryte det store volumet opp ved å variere materialbruken. Vi har også prøvd å gi bygget et enkelt og rolig uttrykk, med variasjon i bygningsvolumene mot Haakon VII’s gate.

Vedlikeholdsvennlig
Prosjektleder Tore Harsvik i HENT sier at bærende konstruksjon er i betongelementer. Taket er flatt, isolert og tekket med takbelegg. Fasadene består av sandwichelementer. Den sørlige fløyen har teglforblending utenpå treverk med gipsplater og rockwool. Gulvene er tynnavrettete og de fleste er flislagte. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen. Alle vindu er i aluminium, noe som gir enkelt vedlikehold og lang levetid. Bygget har universell utforming.

Oppvarming skjer med vannbåren varme basert på fjernvarme. Det er 25 cm isolasjon i taket og 20 cm i veggene. Vinduene har en U-verdi på 1,1. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget har sentral driftskontroll og er fullsprinklet. Utenfor bygget er det parkering for 226 biler.

Kort byggetid
Tore Harsvik sier at byggingen har gått greit.

– De største utfordringene var kort byggetid og at butikkene som holdt til i et bygg vi rev skulle inn i det nye bygget. Vi har derfor hatt fokus på god fremdrift. Cirka 120 personer var med da aktiviteten var på topp. Sorteringsgraden for byggavfall er på drøyt 80 prosent.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter