Berlin får etterlengtet storflyplass

Berlin får omsider den store lufthavna byen så lenge har ønsket seg. Berlin Brandenburg Airport er klar til å betjene nærmere 27 millioner flyreisende i året.

FAKTA Berlins nye hovedflyplass

* Lufthavna Berlin Brandenburg (BER) åpner 3. juni 2012. Den er bygget i området ved Schönefeld-flyplassen, og erstatter denne, Tegel lufthavn og Tempelhof som ble stengt i 2008.

* BER er per i dag bygget for å betjene 27 millioner årlige reisende, men området og bygningsmassen er klargjort for å utvide det årlige trafikkvolum til 40-45 millioner reisende.

* Omkostningene er per i dag beregnet til 2,2 milliarder euro, mellom 17 og 18 milliarder kroner. I tillegg brukes vel 650 millioner euro – ca. 5,2 milliarder kroner – i forbindelse med en ny seksspor jernbanestasjon under terminalbygget.

* BER overtar fra 3. juni en betydelig trafikkmengde fra Tegel og Schönefeld. De to flyplassene betjente 88 flyselskaper i 2010, og selskapene fløy til mer enn 50 land og mer enn 171 reisemål – derav 127 i Europa. Det er daglige ruter mellom Berlin og Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

(Kilde: Berlin Brandenburg Airport)

Byen har per i dag to flyplasser – Tegel og Schönefeld – og det er i området ved Schönefeld at arbeidet med den nye lufthavna har pågått siden 2005-2006, parallelt med full flyplassdrift.

Prislappen for den nye flyplassen, som åpner med velkjent tysk festivitas 3. juni, er beregnet til 2,2 milliarder euro, 17-18 milliarder kroner. I tillegg kommer omkostningene med å anlegge en underjordisk jernbanestasjon under terminalbygget.

Seks plattformer og tilknytningslinjer til eksisterende nett øker offentlige og private kostnader til flyplassen med ca. 650 millioner euro – vel 5,2 milliarder kroner.

Utgått på dato
Både Tegel og Schönefeld er utgått på dato. Berlin, delstaten Brandenburg og ikke minst flypassasjerer verden over har lenge savnet et moderne trafikknutepunkt som har som viktigste egenskap å få de reisende raskt gjennom både innsjekk og kontroll, med god nok plass både for flyene og dem som skal reise med dem.

Byens tredje flyplass – naziarkitekten Albert Speers monumentale, men akk så triste Tempelhof – ble nedlagt 31. oktober 2008.

Og Tegel, som opprinnelig ble bygget på 48 dager under Berlin-blokaden i 1948, er heller ikke lenger tilfredsstillende, selv om den ble kraftig modernisert i 1970-årene.

Lenge planlagt
Å bygge og ikke minst planlegge en ny storflyplass er ikke noe man gjør i en fei. Og utsiktene til en ny hovedflyplass for Berlin fikk kraftig motbør fra lokalbefolkning og politikere da foreløpige planer ble lansert på 1980-tallet.

Ved demonstrasjoner og folkemøter og i pressen ble det fra motstandernes side pekt på økt forurensning både i grunn og i luft, støyen vil bli vesentlig sterkere med sterkt økt trafikk fra Schönefeld-området, og hva med jordbruksarealer som er gått tapt?

Kjempeterminal
Siden 16. mars 2006 har nær på 5.500 arbeidere jobbet med å bygge ny flyplass. Arealer i størrelsen 2.000 fotballbaner er gravd opp og slettet ut, Schönefelds nåværende rullebane sør er omdøpt til nord og strukket ut til 3.600 meter, mens det er bygget et ny sørbane med 4.000 meters lengde.

Det åtte etasjer store og 280.000 kvadratmeter store terminalbygget er oppført i mur, glass og betong. Innsjekk vil bli foretatt ved åtte øyer med til sammen 112 ekspedisjonspunkter, og de reisende kan benytte seg av hele 40 innganger for sikkerhetskontroll på vei til riktig flyutgang.

Stor aktivitet
3.000 kilometer med kabler er strukket, 12.000 branndetektorer skal ha strøm, og heisene og rulletrappene ned til blant annet den underjordiske jernbanestasjonen skal gå mesteparten av døgnet.

På 20 minutter skal flyplasstoget bringe deg inn til Berlin sentrum. Så fort har du neppe kommet inn til sentrum av den tyske hovedstaden før.