Ansatte etterspør LEAN-kunnskap

To av tre NITO-medlemmer mener bedriften de jobber i kan styrke sin konkurranseevne ved å jobbe systematisk med forbedringsarbeid.

NITO svarer på den etterspørselen ved å tilby LEAN Six Sigma-kurs til sine over 68 000 medlemmer.

Den store LEAN-undersøkelsen 2011 viser at flertallet av NITO-medlemmene mener systematisk jobbing med forbedringsarbeid vil føre til høyere produktivitet, lønnsomhet og dermed styrket konkurranseevne for bedriften de jobber i. Økt kunnskap vil gjøre arbeiderne mer effektive og sikre på sine arbeidsoppgaver, og ca. 40 % mener systematisk LEAN-arbeid vil gi redusert stress og større forutsigbarhet på arbeidsplassen. Dessuten oppgir en av tre at de tror bedriften ville opplevd færre reklamasjoner og klager.

Stor etterspørsel, liten kunnskap
Til tross for den store etterspørselen kjenner bare halvparten av de spurte i undersøkelsen til LEAN, og en av tre jobber ikke systematisk med noen form for forbedringsarbeid i arbeidshverdagen. Dette vil NITO gjøre noe med når de nå tilbyr LEAN Six Sigma-kurs til sine over 68 000 medlemmer. Med bakgrunn i en bredt sammensatt medlemsgruppe, ønsker organisasjonen gjennom sitt kurstilbud å bidra til at medlemmene og deres bedrifter kan møte framtidens utfordringer på best mulig måte.

Anerkjent forbedringsmetodikk
LEAN Six Sigma er en kombinasjon av to forbedringsmetodikker som i dag er verdens mest brukte. Mens LEAN fokuserer på prosess og ledetid, handler Six Sigma først og fremst om produkt og kvalitet. Selv om metodene også kan brukes hver for seg, er det kombinasjonen av de to som gir best effekt. Av store selskaper som bruker LEAN Six Sigma er General Motors, General Electric, Rolls Royce og Siemens.