Positive signaler for sjøtransporten

Nasjonal Transportplan 2014 – 2023 (NTP) som ble presentert på skuddårsdagen inneholder flere gode ord om en positiv utvikling for mer sjøtransport og med det en styrking av havnene.

KS Bedrift Havn etterlyser imidlertid forslag til reformer som gir nødvendige virkemidler for å nå målet alle snakker varmt om: flytting av godstransport fra vei til sjø.

- KS Bedrift Havn er positive til at transportetatene med Kystverket i spissen tydelig kommuniserer at de ønsker å tilrettelegge for mer sjøtransport. Det er også positivt at Kystverket ønsker å fortsette arbeidet med å kutte i avgiftene for sjøtransporten og utbedre farledene, vi mener for øvrig at avgiftskuttene alene ikke er nok til å få mer transport fra vei til sjø, kommenterer Bjørg Ravlo Rydsaa, direktør i KS Bedrift.

– Skal vi få til et større løft på vegne av sjøtransporten er det nødvendig å reformere avgiftsregimet slik at det også blir færre og lavere avgifter. I tillegg bør staten gå inn med investeringsmidler til havneinfrastruktur ved større utbygginger. Uten en god kobling, det vil si effektive havner, mellom transport på land og til sjøs, vil vi ikke klare å utvikle gode logistikknutepunkt for godstrafikken langs kysten, noe som er helt nødvendig for å gjøre sjøtransport til et attraktivt og lønnsomt transportalternativ for vareeiere.

KS Bedrift Havn vil fremheve det positive ved at Fiskeri- og kystminister Berg-Hansen har varslet at hun ønsker å sette ned et losutvalg som skal gjennomgå organiseringen av Kystverkets loser. Reformarbeidet hos losene bør resultere i endringer som bidrar til å effektivisere bruk av los uten at det går utover sikkerheten. I tillegg er det positivt at det inviteres til dialogmøter om en ny nærskipsfartsstrategi som inkluderer en varestrømsanalyse.

- Vi har en langstrakt kystlinje som er avhengig av helhetlig transportpolitikk som inkluderer sjøveien og havnene, en god nærskipsfartsstrategi vil forhåpentligvis bidra til å styrke dette arbeidet. Vi ser derfor frem til prosessen mot stortingsmeldingen om NTP våren 2013. Stortingsmeldingen bør inneholde forslag til gode reformer for sjøtransporten som går utover rene avgiftskutt, sier Rydsaa.

- Havnene er klare til å bidra med sitt for å lykkes med målet om mer transport fra vei til sjø, avslutter Rydsaa.