NTP i utakt med regjeringens mål

Forslagene til NTP fra viser at det er stor avstand mellom regjeringens mål om et moderne jernbane- og hovedvegnett innen 20 år og planrammene som etatene har jobbet ut i fra.

Spesielt innen jernbanen er det stor avstand mellom mål og det aktivitetsnivå som etatene legger opp til frem mot 2023.- En NTP for 2014-2023 som svarer opp regjeringens mål, må som minimum klare å ferdigstille IC-nettet med Follobanen samt ny Alnabruterminal innenfor planperioden, sier Lars Haukaas administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Haukaas mener i tillegg at det vil være lite hensiktsmessig å vente med oppgradering av det øvrige nettet i neste planperiode. Det å lage  moderne hovedstrekninger mellom Oslo og h.h.v. Bergen, Trondheim, Kristiansand/Stavanger og Göteborg vil være desto mer krevende. Det å ha ambisjon bare om ny planlegging av Ringeriksbanen i planperioden er i denne sammenheng svært lite ambisiøst. Selve utbyggingen av Ringeriksbanen bør være kommet godt i gang innen utløpet av planperioden i 2023.

- Jernbaneverket har i planen økt innsatsen innen drift og vedlikehold vesentlig, noe som er helt nødvendig og riktig. Driftssikkerheten i eksisterende nett må være fullt på høyde før det bygges nytt. Dette spiser imidlertid av totalrammen, og gir tilsvarende mindre rom for nybygg, sier Haukaas.

Samferdselsdepartementet har denne gang en vesentlig større jobb å gjøre i forbindelse med transformasjonen fra etatenes forslag til Stortingsmeldingen, enn det de har hatt i tidligere tilsvarende planrevisjoner. Alle utredningene og tilleggsoppgavene som etatene har besvart ved siden av sitt forslag til NTP viser dette med tydelighet.

- Etatene peker på behovet for forutsigbarhet i finansiering. For å gå samferdselsløftet i møte, finnes ingen annen løsning enn å etablere utbyggingsselskaper for hver av de enkelte hovedstrekninger/-anlegg. Hva som skal bygges til hvilken tid, og hvordan dette skal være finansiert, må være på plass før anlegget startes opp, sier Haukaas.