EBA og BNL: En positiv plan

Både Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Byggenæringens Landsforening (BNL) er fornøyde med mange av de forslag som er lagt frem i ny Nasjonal transportplan.

Audun Lågøyr i BNL understreker at etatene har levert det politikerene har bedt dem om å levere.

– Men slik situasjonen er i norsk samferdsel på drift og vedlikehold spesielt, så spiser det opp store deler av de økonomiske rammene selv med pluss 45%-scenariet. Vi må ha minst 65 % økning i bevilgningene slik NHO har forslått i Samferdselsløftet for at vi skal få en moderne infrastruktur i dette landet, sier han.

– Vegdirektørens påpekning av en mer effektiv planlegging, helhetlig utbygging, samarbeid med bransjene og forutsigbarhet på finansieringen er viktige forutsetninger for å kunne lykkes med de ambisjoner som nå er lagt frem. Dette er påpekninger som vår bransje har vært med å påpeke en rekke ganger, sier Jon Sandnes i EBA til Byggeindustrien. Han peker på at med disse forutsetningene så vil bygg- og anleggsbransjen kunne levere.

– Det som kommer frem i denne planen er en dyp erkjennelse av et stort vedlikeholdsetterslep i jernbanesektoren spesielt. Vi mener at et anslag på 45 % økning ikke er tilstrekkelig for dette området, sier Sandnes.

– Vi registrerer også med stor tilfredshet at det i planen slås fast at forutsetninger for tilpasning til høyere volum er bl.a. en rendyrking av byggherrerollen i de offentlige etatene sammen med en aktiv leverandør/og markedsutvikling i tråd med dette. Dette er en sak vi har jobbet mye med, og vi ser dette som meget positivt, sier Sandnes.

– Vi ser nå frem til at den politiske prosessen følger opp de forslag som er lagt frem i denne planen – men altså med en høyere ramme enn det som er foreslått. Det store spørsmålet nå er om politikerne er tøffe nok til å prioritere økte finansielle rammer og konkrete tiltak for raskere planprosesser. Særlig forslaget om friere økonomiske rammer og mindre detaljstyring av enkeltprosjekt vil skape debatt. Vår utfordring til Stortinget er at Stortinget skal konsentrere seg om store tingene, sier Sandnes.