- Agdervegene må bli bedre

Statens vegvesen Region sør legger ekstra vekt på vedlikeholdet av vegene i forslaget til Nasjonal transportplan 2014-2023.

Driften og vedlikeholdet av riksvegnettet må styrkes samtidig som vegnettet i må bygges ut.

– Vi må også bruke betydelige midler for å ta igjen etterslepet på vedlikeholdet, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik.

For Agder-fylkene betyr dette at vegene må bli bedre i perioden samtidig som regionvegsjefens strategien for møtefri veg på E18 og E39 må følges opp.

Utbyggingsprosjekter
Mulighetene for utbygging vil være avhengig av midlene som stilles til disposisjon. Det er rammebevilgningene som avgjør farten i utbyggingen. Brukerfinansiering i form av bompenger vil igjen variere med de statlige midler som bevilges fra Stortinget.

E18
Tvedestrand – Arendal Oppstart 2014-2017 i +45%-ramme. 2600 mill. statlig finansiering av totalt 3700 mill.

Varoddbrua Full statlig finansiering. Tidspunkt avhengig av planrammen.

E39
Gartnerløkka-Breimyrkrysset 500 mill. statlig finansiering 2018-23 i + 20% og +45 % ramme. 100 mill. bompengefinansiering av totalt 600 mill.

Lindelia-Dølebru-Livold Oppstart i 2018-2023 i + 45 % med delvis bompenge-finansiering.

Livold-Fardal Fullfinansiering i 2018-2023 i + 20 % ramme og i 2014-2017 i + 45 % ramme.

Udland-Oftedal Fullføring i 2018-2023 i + 45 % ramme med delvis bompengefinansiering.

Holmenfoss-Try (skredsikring) 150 mill. kr i alle planrammer. Tidspunkt avhenger av planramme.

Riksveg 9 Setesdal
Krokå – Langeid Fullfinansiering i 2014-2017.

Delstrekninger 500 mill. statlig i +45% ramme. 100 mill annen finansiering av totalt 600 mill.

Riksveg 41/451
Adkomst Kristiansand lufthavn Full statlig finansiering, men tidspunkt avhenger av planramme.