Oslotunnelen utsettes?

I følge en lekkasje fra Aftenposten kan det gå mot utsettelse av ny tog- og T-banetunnel under Oslo når forslagene til ny Nasjonal transportplan blir lagt frem onsdag. Hårreisende, sier vi. Denne tunnelen må prioriteres for å unngå det komplette trafikkkaos i Oslo-området.

Mandag morgen var det igjen full togstans i Oslotunnelen. Et tog kjørte mot rødt lys og skadet to sporvekslere. Med flere tunnelløp til rådighet hadde man unngått at tusenvis av reisende ble rammet, sier Jernbaneverket.

Men etter det Aftenposten erfarer er planene om flere løp i ferd med å bli skjøvet ut i det blå. Etter vårt syn er dette aldeles for dumt. Viser det seg at det kommer en ny utsettelse for en jernbanetunnel under Oslo, er dette rett og slett pinlig. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

Vi regner med at opinionen nå vil reise seg. Håpet er at politikerne tar grep. En utsettelse av ny Oslotunnel betyr katastrofe.

Onsdag blir forslagene til ny Nasjonal transportplan for 2014 – 2023 lagt frem. Det knytter seg meget stor spenning til pressekonferansen som Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor inviterer til onsdag 29. februar på Hotel Bristol i Oslo. Det blir også regionale pressekonferanser.

På Bristol vil planforslaget bli presentert av jernbanedirektør Elisabeth Enger, kystdirektør Kirsti L. Slotsvik, vegdirektør Terje Moe Gustavsen og adm. direktør Dag Falk-Petersen i Avinor. De vil overlevere forslagene til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen.

Byggeindustrien vil selvsagt være til stede – og på våre nettsider vil det bli fyldig dekning. Vi vil ventelig også få mange kommentarer som blir lagt ut på bygg.no.

Det har vært arbeidet med denne planen i mange år. Det er formidable oppgaver som gjenstår innen norsk samferdselspolitikk. De forslagene som blir lagt frem onsdag vil bli svært viktige for mange. For mange distrikter betyr forslagene store investeringer og ny vekst, mens for andre områder kan det bli en enorm nedtur. Mange kan havne i bakevja.

For vår del håper vi at man fortsetter arbeidet med å ruste opp de viktigste hovedvei- og jernbanelinjer som binder de ulike distrikter i Norge sammen.

Det skal også skje mye både i havneutbygging og på flyplasser.