Slik blir den nye Strandveiparken

Det blir bygd en park på toppen av betongdelen av Strindheimtunnelen fra Nyhavna til Innherredsveien i Trondheim.

Nå er det anleggsområde fra Lademoen togstasjon til Møllenberg, men når betongtunnelen er bygd ferdig og jord- og steinmasser er fylt over, blir det plass til litt av hvert. De gamle trebygårdene skal flyttes tilbake og et nytt kirkebygg i mur til Den nyapostoliske kirken skal bygges på Møllenberg. På nordsiden av Innherredsveien skal Strandveiparken utvides, melder vegvesen.no

Alt ned til den minste detalj er planlagt. Hver eneste lille plante er tegnet inn i planskissene. Til sammen blir det plantet 154 trær i 11 forskjellige arter. Alt fra spisslønn til mansjurkirsebær. Det blir også forskjellige busker og selvfølgelig stauder. Vi skal plante 1781 stauder av typen bergblomst. Den populære løkplanten gullkrokus stellaris blir det hele 17 200 stykker av. Til sammen blir det over 20 000 planter i Strandveiparken. Alt ligger til rette for at det blir en grønn og fin park for innbyggerne i byen om sommeren.

- Det har vært en stor vekst ved Nedre elvehavn og Solsiden de siste årene med mange nye boliger. Denne parken vil bli et grønt og koselig pusterom for naboene, forteller Jon Einar Lien i Statens vegvesen som har vært med på å planlegge parken.

Parken blir ikke bare en grønn lunge. Den skal også inneholde en ballbane, en torgplass, vannspeil og benker. Statens vegvesen og Trondheim kommune har sammen bestemt hvordan parken skal bli og har lyttet til ønsker fra de nærmeste naboene. Det vil gå en gangvei til togplattformen gjennom parken og en gang- og sykkelvei som fortsetter ned i en ny undergang hvor de myke trafikantene krysser Dyre Halses gate over til Solsiden.

Det er vegprosjektet E6 Trondheim – Stjørdal som betaler for byggingen av Strandveiparken. Arbeidet starter i 2013. I vår skal jobben lyses ut på anbud sammen med øvrige grønt-arbeider i vegprosjektet i Trondheim. Når Strindheimtunnelen åpnes for trafikk i 2014 skal parken allerede være grønn og fin med et yrende folkeliv.

- Våre naboer har stor tålmodighet med at de bor så tett på et anleggsområde. Vi er glade for å kunne bygge en fin park før vi forlater området og starter på nye vegprosjekter andre steder, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.