Hyggelige byggevaretall

Det har vært en meget sterk økning i salget både fra byggevareindustrien (+23,5 %) og byggevarehandelen (+24,5% - profftall) i forhold til januar i fjor. Det er mange årsaker til det. Vinteren i fjor var knalltøff, men salgskurvene er likevel en god indikasjon på at det går bedre i byggenæringen i år enn i fjor.

Mange bedrifter sliter fortsatt, og vi har sett veldig mange konkurser, spesielt i anlegg, men rapportene vi får er at stemningen er langt bedre nå enn på samme tid i fjor. Det er spesielt salget til proffkundene som går opp.

Håpet nå er at det meste skal ordne seg, men det er mye som skal klaffe om alle prosjekter som nå er på tegnebrettet, blir realisert. Det kan stå på finansiering, men den største bøygen er å få de nødvendige byggetillatelser.

Det at det går så bra i Norge blir lagt merke til også ute i den store verden. Det er en økende interesse blant utenlandske foretak om å etablere seg her i landet, og vi merker også at utbudet av utenlandske byggevarer øker. Det er derfor viktig at de norske aktørene er seg dette bevisst – og at de er konkurransemessig på høyden.

Ellers er det interessant å se på rankingliste til hovedorganisasjonen Virke for byggevarehandelen. Den viser at Byggmakker fortsatt er størst. Det er få endringer blant de åtte største aktørene. Optimera befester sin posisjon som den nest største aktøren, og Nordek passerer Coop Norge. Det synes som om de kjedene som satser mest på proffkundene nå gjør det best.

Omsetningen for de åtte største byggevarehusene økte med 6,4 prosent til 31,5 milliarder kroner i 2011. Gjennom hele året var det salget til proffmarkedet som stod for størstedelen av omsetningsveksten i byggevarehandelen.