Jotuns inntekter steg med 9 prosent

Jotuns langsiktige veksttrend fortsatte i 2011 med økt salg i de fleste segmenter og divisjoner som følge av positiv salgsutvikling i Asia og deler av Midtøsten.

Konsernets driftsinntekter var NOK 10,7 milliarder i 2011, opp fra NOK 9,8 milliarder året før. Samtidig var driftsresultatet på NOK 956 millioner i 2011, sammenliknet med NOK 1 240 millioner i 2010, hovedsakelig på grunn av høyere råvarepriser.

Hovedpunkter for driften
Jotun solgte mer maling i 2011 målt i volum og verdi enn i 2010 Jotuns marginer og overskudd ble påvirket av høye kostnader på viktige råvarer som epoksier, titandioksid, akryler og metaller Jotuns strategiske satsing på flere segmenter og geografiske områder fortsetter å gi resultater (Salget steg i Kina, Russland, Korea, Tyrkia, Oman, Abu Dhabi og India, og kompenserte for svakere utvikling i Europa) Virksomheter i Midtøsten ble påvirket av uro og konflikt som preget flere land i regionen.

I en kommentar til resultatene sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun:

- Jotuns forretningsmodell har vist seg å være robust , og konsernet har hatt et tilfredsstillende resultat i et ellers utfordrende år. Vi har klart å øke salget innen mange viktige markeder, til tross for en rekke uventede hendelser i verdensøkonomien. For våre resultater representerer fortsatt høye råvarepriser en utfordring for oss og hele industrien.

Langsiktig perspektiv og investeringer
Jotuns investerte betydelig i videreutvikling av virksomheten i 2011, og noen av de viktigste prosjektene i løpet av året var:

· Ny produksjonsstruktur og bygging av ny fabrikk i Sandefjord

· Ny fabrikk i Malaysia

· Pågående bygging av nye fabrikker og bygninger i Kina og USA

· Utvidelse av fabrikk i Storbritannia

· Kjøp av eiendom i Russland og Indonesia til nye fabrikker

· Global investering i ny informasjonsteknologi for forretningsstøtte

Solid økonomisk posisjon
Jotuns egenkapitalandel var på 55 % ved utgangen av året. Selskapet hadde tilstrekkelig likviditet og lav rentebærende gjeld. Selskapets kontanter og kontantekvivalenter var på NOK 618 millioner ved årsslutt, og selskapet hadde ubenyttede kredittressurser på totalt NOK 1,425 milliarder.

Utsikter
Jotun er godt posisjonert til å fortsette sin langsiktige veksttrend, til tross for utfordringer i verdensøkonomien. Konsernet har en solid forretningsmodell med tilstedeværelse i viktige regioner og segmenter, og et godt finansielt fundament som muliggjør ytterligere investeringer i tråd med strategien om organisk vekst i nye og eksisterende markeder, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.

Overgang til nytt regnskapsspråk - IFRS
Med virkning fra regnskapet for 2011, inkludert sammenligningstall fra 2010, har Jotun gått over til internasjonale regnskapsregler (IFRS) fra norsk regnskapsskikk (NGAAP).

Hensikten med overgangen er å gjøre finansinformasjon fra Jotun lettere forståelig for en bredere internasjonal gruppe interessenter. Overgangen har virkninger på regnskapet, som for eksempel mindre rom for å inkludere Jotuns inntektsandel fra selskaper som konsernet eier sammen med andre partnere. Jotun har flere slike partnerskap i Midtøsten og Asia. Således viser omsetning lavere beløp sammenliknet med hva som tidligere har vært rapportert. Resultatmessig er dette tilnærmet nøytralt.