Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Ulykkestoget fjernes trolig tirsdag

Publisert: 19.02.2012 19:45. Sist endret: 27.11.2013 21:18.

Bergingsmannskapene har fått alle de fem vognene fra det ødelagte Flirt-toget på Vestfoldbanen opp på sporet, men det vil trolig drøye til tirsdag før toget kan fjernes.

  • Riksmekleren vil be partene sitte utover natten – fortsatt betydelig avstand

  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner

  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr

  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse

Nettleder

Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv

Les også:

  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
  • Rister av seg korona-frykten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Riksmekleren vil be partene sitte utover natten – fortsatt betydelig avstand
  • Regionale tiltak avvikles for 13 Viken-kommuner
  • Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr
  • Hjemmekontor har gitt mange psykiske plager, viser undersøkelse
  • Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser
  • Nybø vil la foretak fortsette med digitale møter
  • Innlegg: Livsløp og åpne standarder er veien fram
  • Bygging av nye Granåsen i full gang
  • Hun tar over som FOU- og miljøleder i Betong Øst
  • Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
  • Stjern bygger 73 leiligheter for TOBB
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

  • Her jobber anleggsarbeiderne på 50 meters dyp

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Fakta om Flirt-togene
 

* NSB har bestilt 50 nye togsett av typen Flirt fra den sveitsiske leverandøren Stadler. Leveransen har en verdi på rundt 4 milliarder kroner. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Leveransene skal skje i tiden fram til 2013. Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.

* Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag 15. februar.

* De første togene skulle etter planen settes inn i passasjertrafikk på strekningen Skien-Lillehammer 29. februar i år. Etter avsporingen er både testing og innfasing stanset inntil videre. (Kilde: NSB)

Det opplyser bergingsleder Torkil Greging i NSB-selskapet Berging og Beredskap Jernbane.

– Vi har tatt en pause. Det defekte materiellet står på sporet. Det andre vi kan rydde bort, står ved siden av sporet. Den vanskeligste jobben er unnagjort. Arbeidet er tidkrevende, for det er mye småtteri som kan skje, men det er ikke spesielt vanskelig, sier Greging til NTB.

Jekker og kraner
Ved hjelp av jekker og kraner har bergingsmannskapene flyttet vognene slik at Jernbaneverket kommer til de mellom 150 og 200 meterne med ødelagt skinnegang. Tre av vognene er flyttet nordover i retning Holmestrand.

– Etterpå skal vi dra de tre vognene tilbake igjen og ta dem av sporet, fortsetter bergingslederen.

Etter at togsettet er fjernet og skinnegangen er reparert av Jernbaneverket, skal det settes opp ny kjøreledning. Fortsatt er håpet å åpne strekningen forbi ulykkesstedet onsdag, opplyser pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til NTB.

Togsettet som sporet av, var under testing da det sporet av mellom Nykirke og Holmestrand onsdag. Ingen ble alvorlig skadd i ulykken.

Høy fart
Statens havarikommisjon for transport opplyste før helgen at togets fart var 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn. Kommisjonen har tilgang til togets ferdskriver og kameraer om bord.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før stedet der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

– Vi vet ikke hvorfor hastigheten var for høy. Det kan skyldes infrastrukturen, teknisk svikt eller menneskelig svikt, fortalte pressevakt Jeanette Fagerli-Quaino i NSB da Havarikommisjonens opplysninger ble kjent.

Nøkkelord:

 

Bergen kommune med full seier i ankesak mot Consto

 

Constructas advokat reagerer på Consto-sjefens uttalelser

 

Riksmekleren vil be partene sitte utover natten
– fortsatt betydelig avstand

 

COWI vant i lagmanns-retten mot Kristiansund kommune

 

Vil forby kontant lønn og straffe lønnstyveri med fengsel

 

Arbeidstilsynet avdekket brudd på koronareglene hos 1.100 bedrifter – 13 fikk gebyr


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen