Ulykkestoget fjernes trolig tirsdag

Bergingsmannskapene har fått alle de fem vognene fra det ødelagte Flirt-toget på Vestfoldbanen opp på sporet, men det vil trolig drøye til tirsdag før toget kan fjernes.

Fakta om Flirt-togene

* NSB har bestilt 50 nye togsett av typen Flirt fra den sveitsiske leverandøren Stadler. Leveransen har en verdi på rundt 4 milliarder kroner. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Leveransene skal skje i tiden fram til 2013. Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.

* Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen onsdag 15. februar.

* De første togene skulle etter planen settes inn i passasjertrafikk på strekningen Skien-Lillehammer 29. februar i år. Etter avsporingen er både testing og innfasing stanset inntil videre. (Kilde: NSB)

Det opplyser bergingsleder Torkil Greging i NSB-selskapet Berging og Beredskap Jernbane.

– Vi har tatt en pause. Det defekte materiellet står på sporet. Det andre vi kan rydde bort, står ved siden av sporet. Den vanskeligste jobben er unnagjort. Arbeidet er tidkrevende, for det er mye småtteri som kan skje, men det er ikke spesielt vanskelig, sier Greging til NTB.

Jekker og kraner
Ved hjelp av jekker og kraner har bergingsmannskapene flyttet vognene slik at Jernbaneverket kommer til de mellom 150 og 200 meterne med ødelagt skinnegang. Tre av vognene er flyttet nordover i retning Holmestrand.

– Etterpå skal vi dra de tre vognene tilbake igjen og ta dem av sporet, fortsetter bergingslederen.

Etter at togsettet er fjernet og skinnegangen er reparert av Jernbaneverket, skal det settes opp ny kjøreledning. Fortsatt er håpet å åpne strekningen forbi ulykkesstedet onsdag, opplyser pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket til NTB.

Togsettet som sporet av, var under testing da det sporet av mellom Nykirke og Holmestrand onsdag. Ingen ble alvorlig skadd i ulykken.

Høy fart
Statens havarikommisjon for transport opplyste før helgen at togets fart var 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn. Kommisjonen har tilgang til togets ferdskriver og kameraer om bord.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før stedet der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

– Vi vet ikke hvorfor hastigheten var for høy. Det kan skyldes infrastrukturen, teknisk svikt eller menneskelig svikt, fortalte pressevakt Jeanette Fagerli-Quaino i NSB da Havarikommisjonens opplysninger ble kjent.