Havarikommisjonen: Testtoget kjørte for fort

Havarikommisjonen mener toget som sporet av i nærheten av Nykirke i Vestfold onsdag, holdt altfor høy fart da ulykken skjedde.

Fullstendig uakseptabelt, sier JernbanetilsynetToget var ute på testkjøring. Statens havarikommisjon for transport opplyser at farten var på 135 kilometer i timen da bremsene ble koblet inn. Kommisjonen har tilgang til togets ferdskriver og kameraer om bord.

Fartsgrensen er 130 kilometer i timen på en forholdsvis ny rettstrekning før stedet der avsporingen skjedde, men går ned til 70 når toget kommer over på eldre skinnegang i en kurve. Toget sporet av 50-60 meter etter stedet der farten skal senkes. Varselet om nedsatt hastighet står 1.200 meter før dette punktet.

Undersøkelsene har vist at toget flyttet seg 340 meter i løpet av de 11 sekundene det tok fra bremsene ble koblet inn og til toget sto stille.

Delvis automatikk

Pressevakt Jeanette Fagerli-Quaino bekrefter at NSB er kjent med informasjon fra Havarikommisjonen.

– Vi vet ikke hvorfor hastigheten var for høy. Det kan skyldes infrastrukturen, teknisk svikt eller menneskelig svikt, forteller pressevakten til NTB.

På strekningen er det delvis automatisk togkontroll (DATC), slik at det ikke er noen tekniske hindringer som hindrer toget i å holde en høyere hastighet enn fartsgrensen på stedet. Hadde strekningen hatt fullautomatisert togkontroll (FATC), ville bremsene slått inn, opplyser Jeanette Fagerli-Quaino.

På de fleste strekninger

På alle strekninger med automatisk togkontroll (FATC) vil tog automatisk stoppe hvis de passerer et stoppsignal.

Det er kun strekninger som er utbygd de siste årene som har FATC, opplyser kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

– På de aller fleste strekningene er det DATC som gjelder, mens alle nye strekninger nå bygges ut med FATC, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Fullstendig uakseptabelt

Til avisa Gjengangeren sier direktør Erik Ø. Johnsen i Jernbanetilsynet at en hastighet på nesten det dobbelte av fartsgrensen er fullstendig uakseptabel.

Under testkjøring kan det tillates noe høyere hastighet enn fartsgrensen, men det må søkes om dette, og det er Jernbanetilsynet som gir slike tillatelser.

– Det er noe som gjøres for å sikre at toget er stabilt i maksimal hastighet. Men når vi sier at det tillates å kjøre litt fortere, snakker vi om en økning av hastigheten på mellom 5 og 20 kilometer i timen, maksimalt 10 prosent over fastsatt fartsgrense, forutsatt at infrastrukturen tåler det. I en sving som dette vil vi kunne tillate å kjøre 7 kilometer fortere i timen.

Politiet etterforsker

Politiet er også kjent med informasjonen fra Havarikommisjonen.

– Politiet etterforsker saken uavhengig av Havarikommisjonen for transport, og ønsker ikke å kommentere Havarikommisjonens opplysninger utover at vi tar informasjonen til etterretning. Politiets etterforskning vil ta noe tid, og vi har dermed intet nytt å meddele, sier politiadvokat Hildegunn Mikkelsen i Vestfold politidistrikt.

Det var fem personer om bord i testtoget. Alle ble skadd i avsporingen, men skadene var ikke alvorlige.

Toget var ett av de nye sveitsiske Flirt-togene, som etter planen skulle settes i trafikk på lokal- og intercityruter i slutten av februar, men denne prosessen er stanset inntil videre. NSB har kjøpt 50 Flirt-tog, og rundt ti av dem er levert hittil. (©NTB)