Omfattende opprydding før Vestfoldbanen åpnes

Vestfoldbanen vil bli stengt i flere dager for opprydding etter togulykken sør for Holmestrand. Havarikommisjonen kan foreløpig ikke si noe om ulykkesårsaken.

Varslingstider ved ulykken i Vestfold

Jernbaneverket la ut i dag følgende melding på sine hjemmesider vedrørende oppslag om varsling av ulykken:

Det er i media i dag skapt usikkerhet om når Jernbaneverket varslet redningsetatene etter avsporingen ved Nykirke onsdag. Kilden til disse spekulasjonene er aftenposten.no, som før publisering ble gjort kjent med klokkeslettet for kontakt med redningsetatene og at varslingen skjedde umiddelbart.

Avsporingsindikator ble utløst onsdag kl. 10.31.21. På det tidspunktet visste ikke Jernbaneverkets togleder noe om hendelsen. For å søke nærmere indikasjon ble det sist passerende toget kontaktet på jernbanens eget nødnett, GSM-R, som gikk til lokfører.

Da det ikke var noe svar å få der - av årsaker vi i ettertid kjenner - ble nummeret til privat mobiltelefon til en person i toget funnet fram. Først da ble togleder klar over hva som hadde skjedd.

Redningsetatene ble oppringt kl. 10.35, altså umiddelbart etter at togleder fikk bekreftet avsporingen. Alle samtaler som foretas av togleder blir tatt opp på lydbånd og klokkeslett lagres. Ettersom oppringingen ble foretatt fra Drammen, gikk samtalen til redningsetatene i Drammen som satte over til AMK-sentralen i Tønsberg. Det ble da poengtert at dette var en trippelvarsling (politi, ambulanse, brann- og redningstjeneste).

Tilgjengeligheten til skadestedet er begrenset av en bomveg. Utrykningskjøretøyene ble derfor geleidet inn til skadestedet av en lokalkjent ansatt i Jernbaneverket.

Av togleders logg framgår for øvrig at NSBs driftsoperative senter ble kontaktet kl. 10.43 mens Jernbaneverkets uhellskommisjon ble varslet kl. 10.46.

Ved hendelser på jernbanen har toglederne i Jernbaneverket forhåndsbestemte gjøremålslister å følge - avhengig av alvorlighetsgrad på hendelsen. Denne listen ble fulgt også ved denne hendelsen.

Statens Havarikommisjon for Transport avsluttet torsdag ettermiddag undersøkelsene på ulykkesstedet der et togsett med fem vogner sporet av onsdag.

– Vi har samlet inn det materialet vi kan finne på stedet, tatt bilder, målt opp og sikret oss registreringsenheter fra toget, sier Hans Bjørnseth, havariinspektør i jernbaneavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport.

Testkjøring

Ulykken skjedde under testkjøring med et av de første av 50 togsett av typen Stadler Flirt som NSB har kjøpt fra Sveits. Det første togsettet kom til Norge i mars i fjor, og NSB har hele tiden drevet testkjøring sammen med folk fra den sveitsiske togprodusenten.

Fram til ulykken hadde testkjøringen foregått uten spesielle problemer, og toget som totalhavarerte skulle settes inn i trafikk fra 29. februar. Nå er både testkjøringen og planene om å ta togsettene i bruk utsatt.

Fem personer var om bord i toget da ulykken skjedde. Tre er NSB-ansatte og to kom fra den sveitsiske produsenten. Fire fikk mindre skader, mens lokomotivføreren ble kastet mot frontglasset og innlagt på sykehus. Hans fysiske skader skal også være moderate.

Testutstyr kan gi svar

Testtogene er utstyrt med mye teknisk utstyr som skal fortelle hvordan toget oppfører seg. Toget har ferdskriver, og det er utstyrt med videoopptakere flere steder. Dette kan hjelpe havarikommisjonen med å finne ulykkesårsaken.

– Vi har funnet registreringsenheter fra toget, blant annet ferdskriver og video, og dette er vi i arbeid med å tappe og tolke. Det tar en del tid. Sammen med det andre materialet vi har samlet inn fra ulykkesstedet skal det hjelpe oss å danne et bilde av hva som har skjedd, sier Bjørnseth. Han kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før kommisjonen kan legge fram noen konklusjoner.

Høy fart?

Både for høy fart og telehiv er antydet som mulige årsaker til ulykken. Avsporingen skjedde i en kurve etter en rett strekning.

– Ulykken skjedde akkurat der farten går ned fra 130 til 70 km/t, så uten å spekulere, kan jeg jo si så mye som at fart er noe som står sentralt når vi skal finne ut hva som har skjedd, sier sjef persontog i NSB, Tom Ingulstad, til Aftenposten.no.

Teknisk Ukeblad skriver at telehiv kan være en mulig årsak. Dagen før avsporingen fikk området en betydelig temperaturheving som kan ha medført telehiv. Reisende på Vestfoldbanen har merket seg at det enkelte steder på sporet, særlig der hvor det har vært gjennomført nye arbeider, har vært tendenser til telehiv.

Omfattende opprydding

Forberedelsene til å åpne Vestfoldbanen på ulykkesstedet begynte så smått torsdag ettermiddag. Togsettet blir ikke fjernet før fredag, og togene vil ikke kunne passere strekningen før over helgen. I mellomtiden er det satt opp busser for passasjerene.

Når området er frigitt av havarikommisjonen og politiet må de fem vognene fjernes. Deretter kan Jernbaneverket reparere skinnegangen.

– Det er 100 – 200 meter skinnegang som må skiftes, og det er skader på kjøreledningen og en mast er kjørt ned, opplyser pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket.