Bruker 56 milliarder til veiformål fra 2006 til 2009

Statens vegvesen skal bruke nesten 56 milliarder kroner til ulike veiformål i perioden fra 2006 og 2009, går det fram av etatens handlingsprogram, som er en oppfølging av Nasjonal transportplan og Stortingets behandling av planen.

Transportplanen gikk gjennom i Stortinget i vårsesjonen i fjor, og det førte til at budsjettrammen for Vegvesenet ble økt med 10,5 milliarder kroner i forhold til det opprinnelige forslaget i transportplanen. Det er ingen nye penger og nye prosjekter i handlingsplanen, sa veidirektør Olav Søfteland da han tirsdag la fram handlingsprogrammet i Oslo. Søfteland framhevet at Stortinget i stor grad har uttalt seg om hvor og hvordan pengene skal brukes. Handlingsprogrammet legger opp til at det i perioden 2006 til 2009 skal være firefelts vei fra Tønsberg til svenskegrensen. Søfteland regner med at svenskene ordner opp på samme måte på svensk side, slik at det blir firefelts vei videre fram til Göteborg. Til sammen skal det investeres vel 23 milliarder kroner i ulike riksveiutbygginger i perioden. Trafikkulykkene Ved inngangen til planperioden vil om lag 5 prosent av stamveinettet ha fullgod standard, og 36 prosent ha brukbar standard, noe som innebærer at 59 prosent ikke har brukbar standard. Ifølge Statens vegvesen er det urealistisk å oppnå fullgod standard på hele stamveinettet i overskuelig framtid med de økonomiske rammene og de investeringsbehovene som foreligger i dag. Vegvesenet har lagt opp til en langsiktig strategi for standardheving slik at minstemålet er at hele stamveinettet skal få brukbar standard. Trafikksikkerhet er, ifølge Søfteland, et overordnet mål i Vegvesenets arbeid. Om lag 1.400 personer blir i gjennomsnitt drept eller hardt skadd årlig på veiene i Norge. Målet er å redusere dette tallet med 170 i 2010. Et av tiltakene for å nå dette målet, er å bygge ut sterkt trafikkerte stamveier til fire felts veier. Også bygging av midtrekkverk på to og tre felts veier skal få ulykkestallene ned sammen med en rekke andre tiltak, opplyser Søfteland. Vegvesenet har opprettet egne ulykkesgrupper som skal undersøke og analysere alle dødsulykker med tanke på å utforme tiltak for å minske tallet på veitrafikkulykkene enda mer. Sykkel og bompenger Det skal brukes 880 millioner kroner i planperioden på tiltak for å bedre kollektivtrafikken, spesielt for å øke hastigheten og framkommeligheten til de kollektive transportmidlene i Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Sammenhengende gang- og sykkelveier i de største byene er også et prioritert formål, og det skal i alt brukes 1,5 milliarder kroner til gang- og sykkelveier i perioden. Om lag en tredel av investeringene i riksveinettet skjer i form av bompengeprosjekter. I planperioden er det 16 slike bompengeprosjekter som skal gjennomføres forutsatt at de nødvendige lokale vedtak blir fattet. Tre riksveistrekninger skal bygges og vedlikeholdes av private entreprenører, to av dem på Sørlandet og en i Trøndelag. Vegvesenet fortsetter sin linje med å konkurranseutsette virksomhet. I planperioden skal alle ferjesamband konkurranseutsettes. I dag er om lag ti av 100 ferjesamband konkurranseutsatt. Vi har tjent penger på ferjesamband som er blitt konkurranseutsatt, sier Søfteland til NTB, uten at han kan si hvor mye Vegvesenet har spart på denne politikken.